Vilken medicin ger inte problem med det sociala?

Mer
6 år 11 månader sedan #930654 av Carmen Al Kebab
Vilken medicin ger inte problem med det sociala (också så man kan tänka ordentligt) och sover som en normal människa ska göra dvs max 9 timmar per dag?

Funderar på att bli lärare så jag får absolut inte få problem med det sociala, annars är karriären över.

Nämn alla, tack.
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
6 år 11 månader sedan #930659 av lonely
Dom flesta mediciner gör en segare och trögare, jag har testat de allra flesta.... Latuda var den som man blev pigg och alert på! Många bipolära i USA har rejvat över medicinen att det har räddat deras liv! En klar majoritet har mycket positiva erfarenheter på att käka latuda.... Men det var för bipolära, även en del schizofrena har haft en positiv effekt av latuda men dom flesta som gillar latuda mycket är bipolära...... Är du bipolär? Eller har du en lättare variant av schizofreni kanske?
Mer
6 år 11 månader sedan #930679 av Admin1
Schizofrenin i sig nedsätter arbets- och socialförmåga. Det ingår i diagnoskriterierna enligt DSM 5. Antipsykotika nedsätter ej socialförmåga annat än vid höga doser. Det som kanske kan förbättra socialförmåga och arbetsförmåga är Abilify. Rekommenderar inte lärare som yrke utan andra jobb, som kräver mindre kontakt med andra.
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
6 år 11 månader sedan #930703 av lonely
Fast admin1 att det finns ingen forskning som är gjord på området och alltså forskning som stödjer! Har jag faktiskt märkt och även folk i min omgivning att det ibland är glapp i det sociala pga mediciner!

Oavsett sjukdomen som gör att man fungerar socialt sämre så bidrar även många gånger medicin det enligt min och andras erfarenhet.....
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
6 år 11 månader sedan #930705 av lonely
Man blir trögare i huvudet och det är glappet i det sociala som jag skrev om inlägget innan den här inlägget!
Mer
6 år 11 månader sedan #930710 av Geta
Det är själva sjukdomen som är grundproblemet och inte medicinerna.