Varför göra vissa antipsykotika så kortverkande?

Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1059125 av Lelle
Som till exempel Zeldox. Den hade inte för dålig effekt på 80 milligram, men det är för kort verkningstid. När det blir så kort verkningstid så blir det ju ett skämt!! Så varför? Är det för om den är mer långverkande, dvs. har verkning längre stund så är risken betydligt större för biverkningar om den verkar längre utifrån hur den är? Kan det vara därför??
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Lelle.
Mer
5 år 10 månader sedan #1059498 av Admin1
Det är nog substansens egenskaper, som gör att verkningstiden är kort. Sedan går det inte att göra depåpreparat, eftersom den måste tas med mat för att inte den skall brytas ner ännu mer.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1059535 av Lelle
men det funkar inte på längden om den bara verkar under 6 timmar liksom. Jag tycker halveringstid minst 24 timmar är ett krav.
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Lelle.
Mer
5 år 10 månader sedan #1059564 av lumpi
Jag har alltid kört depot, tycker det känns bra.
Mer
5 år 10 månader sedan #1059566 av Inwatto
Kroppen är olika bra på att bryta ner gifter/mediciner. Tror, som Admin1 säger, att det beror på vilka egenskaper kemikalien har. En lång molekyl splittras lätt medan en kortare klarar sig längre. Fast, är det ett problem? Det är väl bara att ta medicinen flera ggr om dagen om halveringstiden är kort?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 10 månader sedan #1059611 av Drummer
Jag läste att man ska äta ngt 1 timma efter intag med Seroquel Depot för den skall få bättre effekt!