Hatisk, mordisk, kanske rent av farlig? Utan antidepressiva?

Mer
5 år 10 månader sedan #1062448 av Richard
Igår glömde jag ta mina antidepressiva (Venlafaxin 300 mg) på morgonen. Kom på det runt 19-tiden o tog då 150 mg, senare på kvällen började jag få ångest, tog då 6 olika typer av ångestdämpande;
-Haldol 3 mg
-Iktorivil 1 mg
-Theralen 120 mg
-Propranolol 40 mg
-Lyrica 75 mg
-Zopiklon 7,5 mg

Men det hjälpte inte, tog då o tuggade sönder 150 mg Venlafaxin till. Efter nån timme släppte det. Jag har aldrig ångest annars, har de senaste 3 veckorna gått från 4 mg Iktorivil till 1 mg, utan att få ångest (efter 17 år på 4 mg). Men jag mådde oerhört dåligt, kände mig extremt lättretad, aggressiv, hatisk, arg på samhället, arg på alla, man kände typ mord i tanken! Försökte gosa med mina katter, som kändes som att de var de enda jag hade.

Nu hatar jag ingen längre o har kommit in i medicinrytmen igen. Men att brist på antidepressiva, t.ex. Venlafaxin trodde jag aldrig kunde leda till en sån här känsla.

Det kan ju vara farligt? Fler kanske upplever samma sak? O inte har lika lätt att hålla skenet uppe? Jag har skrivit mycket om s.k. "prepping", att förbereda sig inför en kris. Så den här medicinen är ju den viktigaste att ha några månader framåt för.

Jag har ganska lätt att dölja känslor, men vissa andra kanske skulle spåra ur vid ett sånt plötsligt medicinavbrott o bli rent farliga? Gäller inte bara Venlafaxin, utan t.ex. Fluoxetin, Paroxetin, Duloxetin, Sertralin, Citalopram, Mirtazapin, m.m. Med så många, som käkar såna mediciner måste man vara försiktig!
Mer
5 år 10 månader sedan #1062449 av Geta
Det undrar jag om man blir helt personlighetsförändrad om man råkat glömma sin medicin någon enstaka gång.
Mer
5 år 10 månader sedan #1062450 av Richard
Njaei...
Det var ju den antidepressiva jag glömde, men ändå kan jag inte säga att det var en hel personlighetsförändring, blev bara irriterad på allt o alla utom mina katter. Om jag glömmer Haldolen kanske jag blir lite personlighetsförändrad, men inte så aggressiv.
Mer
5 år 10 månader sedan #1062463 av Maxjohan1983
Det gäller att knapra sina meds annars kan det sluta med dumheter.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
5 år 10 månader sedan #1062497 av krokus
Men zopiklon bör man väl ta strax innan läggdags, annars kan det hända konstigheter.
Mer
5 år 10 månader sedan #1062535 av Lucia
Kan ångesten för ångest ha utlöst dina känslor. Håller med andra att jag inte tror att en enstaka miss utlöser så mycket. Men jag förstår ändå hur svårt det har varit. Och oavsätt betyder det att du behöver ta dina mediciner.