Medicin, medicin, medicin...

Mer
17 år 7 månader sedan #48017 av AmandaS
Nu tror jag att jag äntligen har lärt mig något om psykiatrin. Man ska aldrig berätta om sin ångest för det generar bara högre och högre doser medicin, med fler och fler biverkningar. Jag har berättat för min läkare och min terapeut att eleverna på mitt jobb är ute efter mig. Vad händer? Vips så måste jag börja äta zombiemedicinen Haldol igen (äter redan 20mg abilify och 20 mg citalopram). Varför tror de att allt går att lösa med medicin? Ibland behöver man faktiskt bara prata av sig lite.
//Amanda S
Mer
17 år 7 månader sedan #48037 av Isa-Alise
Be att få en psykoterapeut... då kan du få prata av dig utan risk för medicinhöjning... och kan få råd om strategier att hantera dina symtom istället...
Mer
17 år 7 månader sedan #48040 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Medicin, medicin, medicin...
Läkare inriktar sig främst på det medicinska då det är deras område....
De lägger inte ut så mycket på det andra....dessvärre....
Mer
17 år 7 månader sedan #48044 av Nissegossen
Du kan gå till sjukhuskyrkan för att prata med någon.

Jag hade under många år en kontakt där.

Hon är utbildad psykolog och var bra att prata av sig med.

Det bästa förutom hennes angegmang, var att det var helt gratis.

Hon har nu en arbetsledare befattning på sitt jobb!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #48047 av
Svar från i ämnet Medicin, medicin, medicin...
Jag tror att det är så med sjukvården och utskrift av medicin att de känner det som de gjort en åtgärd. En snabb och billig. Visst kan medicinökningar behövas men som du säger ibland behöver man kanske bara prata av sig eller en terapeut till att börja med innan. Kanske beror din misstro mot eleverna att du egentligen har problem med något annat. Man kan inte bedöva alla känslor för då finns det ingen livskvalitét. Att känna är att leva. Nu menar jag inte att man ska lida för att man känner.
Mer
17 år 7 månader sedan #48067 av Geta
Svar från Geta i ämnet Medicin, medicin, medicin...
Att få prata av sig litet tror jag underskattas i vården.
Det går inte alltid att tala med anhöriga och vänner.
Det verkar inte som andra än läkare är betrodda att ha med psykosbenägna att göra. Och då är det alltid recept på medicin som gäller.
I mitt fall behövde jag tala om min mors död för att komma vidare.
Efter mycket om och men har jag fått kontakt med en psykiatrisjuksköterska.