Föreläsning om Haloperidol (haldol).

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1200083 av memphis
Zyprexa och seroquel har alltid varit förstahandsvalet de skrivit ut till mig. Men nu det sista fick jag ju abilify också. Men zyprexa verkar ligga nära tillhands för många läkare. Den kan ju jag inte äta då p g a aptiten den för med sig. Därför fick jag seroquel istället och abilify. Haldol har aldrig nämnts för mig.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by memphis.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200353 av Admin1
Haldol ersatte främst Hibernal som gav trötthet samt en massa andra biverkningar och var ett framsteg då. Men Haldol är svårdoserat och kan ge biverkningar i doser över 6 mg/dag.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200354 av Geta
Föredrog nästan Hibernal framför Haldol.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200660 av Admin1
Hibernal gav trötthet, men liknade nyare antipsykotika med mindre parkinsonism. Haldol är nog värst på parkinsonism.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200706 av wasp
hkboj! Naturvetarprogrammets ämnen har även jag läst och räknat. Du behöver inte på ett så populärvetenskapligt sätt förklara. Utan de ämnena är ingen ens behörig sökande till tandläkare, läkare, apotekare, eller veterinär. Vet du varför? I all naturvetenskap ingår matte, eller fysik/kemi som är tillämpad matte. Sedan kan du lära dig farmakologi på populärvetenskaplig basis. Läs på lite mer i Illustrerad vetenskap t ex så lär du dig facktermer, men en läkare, tandläkare eller veterinär får plocka sönder kroppen och dess organ i atomer praktiskt taget.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200781 av Nissegossen
Domen, vi skall gå upp i atomer!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum