Föreläsning om Haloperidol (haldol).

Mer
4 år 5 månader sedan #1199897 av wasp
Du är inte biomedicinare, eller läkare! På högskolor och universitet bedöms det som fusk att skriva av redan befintlig forskning. Du har läst på om Haldol, men alla vetenskapliga termer säger inte mig, eller någon annan på viska någonting. Vi har inte doktorerat i biomedicin!
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1199903 av Lelle

wasp skrev: Du är inte biomedicinare, eller läkare! På högskolor och universitet bedöms det som fusk att skriva av redan befintlig forskning. Du har läst på om Haldol, men alla vetenskapliga termer säger inte mig, eller någon annan på viska någonting. Vi har inte doktorerat i biomedicin!


det var inte bara om Haldol.

men visst är det så...

men jag hade en läkare som inte kunde mycket om farmakologi, visste mer än henne på det!

bara för att man formellt inte är biomedicinare eller läkare så kan man inte lära sig om farmakologi? Givetvis är det inte så.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 5 månader sedan #1199912 av wasp
Du är fullständigt självlärd, ändå tror du att du kan bättre än en läkare. Farmakologi tentorna var bland det svåraste på ’min’ utbildning! Tre st är det, farmakologi, toxikologi och läkemedelsräkning. De flesta får åtminstone en omtenta! Gör dem med minst 67% rätt så erkänner jag att du kan!
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1199913 av Lelle
vet. läkare kan olika mycket. tror inte. än just den läkaren kunde jag mer i grenen farmakologi. Men hon kan läst på om annat. Du lägger så mycket vikt på ifall det är en läkare eller inte.

men du tycker jag inte ska kunna något bara för att jag inte är läkare. det ligger alltså i om man är läkare eller inte, oavsett vilken person elller hur den lär sig. alla som inte är läkare ska inte kunna? tror du seriöst på det? där finns allt anser du? utbrett tänkt! nepp. verkligen inte.

finns läkare som inte kan mycket.

det är Naturvetenskapsprogrammet... dessutom får de inte lära sig alls mycket om farmakologi! om just den läkaren kunde jag mer om farmakologi, hon kunde ingenting om receptorer diverse mer ,men det vill inte du erkänna för hon var ju en läkare... men jag kan säga att hon har läst på om annat, som inte jag kan.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1199916 av wasp
Läkare, eller biomedicinare har en lång och svår utbildning bakom sig. Inte bara att glo i wikipedia eller andra databaser. Utan egentlig grundutbildning och en svår räknelära kan ingen förstå innebörden av allt! Du ska kunna räkna på allt också! Det är inte så lätt som att bara sitta vid datorn och titta på en massa fakta ingen människa förstår sig på utan grundkunskaper och räknelära! Det är mycket svårare än du tror!
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1199919 av Lelle
det är Naturvetenskapsprogrammet det brukar börja i.

alla får lära sig samma sak i stort sett, eftersom de måste svara lika rätt i proverna. och det är inte om farmakologi , forskning och de sakerna. det stämmer det med räknelära.
vi har inte helt tittat på samma sak.

Men mycket beror på programmets upplägg, hur det utformades..faktiskt.

efter gymnasiet söker man till universitet/högskola, med sina slutbetyg från gymnasiet. man läser sedan vissa kurser. det är Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4.

Biologi är läran om livet, levande organismer och livets processer. sedan Fysik, hur naturen fungerar på den mest fundamentala nivån. det handlar om materia och naturlagarna. Och även astronomi, (stjärnor och planeter, svarta hål och neutronstjärnor, supernovor och galaxer.)

Och den där läkaren visste ingenting om farmakologi, receptorer, dopamin, serotonin och glutamat. det är inte vad de får lära sig. så man kan inte jämföra mig med en läkare riktigt.

Men det läser jag om: farmakologi, forskning, receptorer, dopamin, serotonin och glutamat.
Hur dess följer blir vid receptorer, hur de dämpar psykotiska symtom och vad som är följder av deras verkan och var man tror problemet sitter! Och hur de måste kunna fungera. Och vad receptorer har för betydelse. och vad som ser händer i hjärnan vid schizofreni bland tex. Glutamat!

vad jag läser om är utförlig avancerad verkningsmekanismen för antipsykotika. Och har gjort i 3 år. Det är inte vad de tittar på. Och vad man vet om vad psykotiska personer har överskott eller underskott av. Och främst Forskning.

och det har jag faktiskt lärt mig om, oavsett hur du försöker tysta det. men dessutom kan jag ganska mycket om det läkare får läsa om också, såsom fysik och om rymden.

dessutom, mycket om farmakologi handlar inte om mattematik!
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.