Har du testat både typiska (gamla) och atypiska (nya) antipsykotika? Vilka bäst?

Omröstning: Har du testat både typiska (gamla) och atypiska (nya) antipsykotika? Vilka bäst?

Jag har bara provat typiska (gamla)
Inga röster 0%
Jag har bara provat atypiska (nya)
2 28.6%
Jag har provat båda, typiska (gamla) är bäst
2 28.6%
Jag har provat båda, atypiska (nya) är bäst
2 28.6%
Jag har provat båda, de är likvärdiga
1 14.3%
Totalt antal röstare: 7
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
4 år 5 månader sedan #1201985 av Zoidar
Har du testat både typiska (gamla) och atypiska (nya) antipsykotika? Vilka bäst?

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 5 månader sedan #1202021 av Admin1
Jag tycker nyare är lite bättre och risken för parkinsonism och tardiv dyskinesi är lägre. Clozapine, Zyprexa, Risperdal och Solian, som är nya har starkare effekt också.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1202057 av Cosmos
Jag har för mig att Clozapine kom redan på 70-talet men inte användes p g a att den ansågs vara för farlig? Haldol är väl en gammal medicin som används ganska flitigt idag också eftersom den anses som bra?

Själv har jag erfarenhet av de gamla Siqualone, Trilafon, Nozinan, Mallorol , Sordinol, Buronil, Fluaxol (?) m m. Det enda gamla jag använder idag är Nozinan vid behov och då som ångestdämpande och sömnmediciner.

Av de nya har jag haft Risperdal, Seroquel och nu Zyprexa.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Cosmos.
Mer
4 år 5 månader sedan #1202059 av Geta
Har testat Mallorol, Roxiam, Haldol, Hibernal, Nozinan och Risperdal.
Mer
4 år 5 månader sedan #1202068 av Cosmos
Hur gamla är Risperdal och Roxiam?
Mer
4 år 5 månader sedan #1202076 av Geta
Roxiam fanns bara kort tid. Den drogs in på grund av dödsfall. Fick den omkring 1990. Risperdal fick jag 1998. Då hade den funnits några år. Den var dyr i början.