Olanzapin högst dos

Mer
3 år 1 månad sedan #1331660 av Vanja
Hej! Jag tar 20mg olanzapin just nu hade 4mg haldol oxå men slutade med den för 2 veckor sen. Min läkare vill att jag höjer till 25mg olanzapin nu men all info jag kan hitta är att högsta dosen är 20mg. Är rädd nu att ta 25mg... Finns det någon som vet mer om det? 
Mer
3 år 1 månad sedan #1331664 av hans52
Svar från hans52 i ämnet Olanzapin högst dos
Har för mig att gränsen går vid 30mg men jag kan ha fel.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331665 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Olanzapin högst dos
Är ingen expert men hittade lite fakta om dosering med Olanzapin.

"Our review suggests that the likelihood of a favorable response with olanzapine is maximized at doses of 10 to 15 mg/d (perhaps lower in nonsmoking females). Higher doses may be considered if 15 mg is ineffective and if plasma level is less than 20 ng/mL on that dose. There is a direct linear relationship between olanzapine dose and plasma concentration. Therapeutic drug monitoring may be useful in patients who are suspected of nonadherence, where there is potential for a drug interaction, and in patients taking 15 mg/d or more and who have not reached clinical response."
- pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23609380/

"It has been reported that a favourable response with olanzapine is maximised at doses of 10 mg/day to 15 mg/day (perhaps lower in nonsmoking females) (Bishara 2013). However, lower or higher doses may be used and the relationship between olanzapine dose, efficacy and side effects remains contradictory between studies. The impact of olanzapine on quality of life for people with schizophrenia was not important at low doses (2.5 mg/day to 10 mg/day) but important improvements were observed at medium doses (10 mg/day to 20 mg/day) and high doses (more than 20 mg/day) (Bobes 2007). Olanzapine at high doses of 30 mg/day and 40 mg/day displayed pharmacokinetic and tolerance profiles consistent with that of 20 mg/day, however, akathisia (inability to stay still or restlessness) may be more likely to occur at these higher doses (Mitchell 2006; Kinon 2008)."
- www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6373521/

Det är nog väldigt individuellt hur en person reagerar på olika doser av ett läkemedel som Olanzapin.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331666 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Olanzapin högst dos
30 mg!
Mer
3 år 4 veckor sedan #1331689 av Vanja
Svar från Vanja i ämnet Olanzapin högst dos
Ok, då ska jag kanske prova 25mg. Är det någon som vet om biverkningar som viktuppgång ökar när man höjer dosen? Eller spelar det inte så står roll hur mycket man tar ?
Mer
3 år 4 veckor sedan #1331700 av hans52
Svar från hans52 i ämnet Olanzapin högst dos
Man får ju ökad matlust av olanzapine kan känna sig hungrig och sugen på någonting jag har samma medicin den tar jag till kvällen kl 20 00.
En timme efter det är jag hungrig. men den är bra annars.