neuroleptika - olika nivåer av olika preparat?

Mer
16 år 7 månader sedan #88520 av Nissegossen
Fakta är, att jag stod på 5 st 25ml flaskor om dagen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #88521 av Nissegossen
Samma läkare gav en ung pojke som bara var 12 år gammal när han först kom in, han hade inte på vuxen psyk att göra. Han fick 2000 mg nozinan om dagen och de sade; Att han blev endast lite "lugnare!"

Sist jag såg honom var han alldeles gul i ansiktet! betvivlar starkt att han lever idag!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #88530 av Geta
Läkarna förr hade en övertro på att dunderkurer
av neuroleptika hjälpte.
Det hjälpte inte att patienterna och deras anhöriga
klagade i högan sky.
Det är tur att doserna nu gått ner till mer rimliga
nivåer.
Mer
16 år 7 månader sedan #88531 av Mammas son
Att man vårdar barn och ungdomar på vuxenpsyk är inte ovanligt. Dom flesta BUP-avdelningar kan inte hantera patienter som är mycket aggressiva, eller stökiga. Avdelningarna så ofta små, att det inte går att begränsa patienterna. Och oftast har man inte så bra larmsystem (igen annan avdelning som kan springa på larmet), och dålig kunskap kring bältesläggning. Så man använder sig av vuxenpsyk istället. Har själv suttit mycket som vak på vuxenpsyk, åt ungdomar som varit stökiga för BUP.

Geta,
Att man använde neuroleptika i höga doser vet jag. Typ 20 mg Haldol, 500-600 mg Nozinan och liknande. Fast man kan aldrig ha gett 250 mg, då dom flesta patienter hade varit stendöda, efter halva den doser (om man får det på en dag). 250 mg Haldol motsvarar 12500 mg Nozinan. Och Nissegossen blir ju dålig efter 100 mg, så jag ställer mig lite tveksam till detta.