Mina erfarenheter del 1

Mer
19 år 1 månad sedan #9822 av Harriet
Känner mig för att skriva, men vet inte vad. Vill dela med mig men hittar inte orden.
Ska försöka att skriva min historia eftersom jag är så dålig på att tala ut om den.
Så fösta gången så ska jag låta läkarna tala åt mig. Jag vet att det inte brukar bli bra om man gör så men ändå tänker jag göra just det.
Någon gång i framtiden kanske jag själv kan.
Det som står här nere är olika läkarintyg inför länsrättsförhandlingar.
Vet att det förmodligen är tråkigt för er att läsa allt det här men jag bara måste försökafå distans till det här.
Om någon av er orkar läsa så vore jag tacksam om ni ville höra av er, om ni har en liknande bakrund eller inte alls känner igen det här


2000 08 29
Patienten har vårdats en längre tid på psyk-kliniken under schizofrenidiagnos. Kunde i juni skrivas ut i gott skick. Blev i juli allt mer psykotisk och for på egen hand till Köpenhamn där hon pga mycket självdestruktivt beteende hamnade på psyk klinik för akut vård.
Återfördes till psyk klin i x för fortsatt behandling.
Motsätter sig behandling. Anser att hon ska ut och rädda världen.
Plågas samtidigt av svår ångest där det finns osynliga varelser som förföljer henne.

2000 12 12
Ovennävnte blev inlagt på Fredriksbergs hospital d 19.11i svärt psykotisk tillstandefter at väre fundet i Köpenhamn av en forbipasserende.
Den förste tid på afdelningen var hun konstant skrigende, sitrende og svårt forpint. Var bältefikseret i flere dage.

Patienten fremstår trods massive doser antipsykotisk fortsat psykotisk,angst og angiver hörselhallucinationer i svår grad.Hun har fortsat fast vagt, og har i perioder selvmutilerende adfärd.

Patienten forventes flyttet tillbage til Sverige til vidare behandling så snart hun er transportabel, hvilket forventes indenfor de näste to uger.
Efter kontakt med hjemmesygehuset kan vi stötte deres diagnostiske overvejelser om en schizofrenia paranoides

2000 12 27

X kommer sen kväll från köpenhamn till avdelningen med reguljärflyg. X har medicinerats rejält varför resan gått någorlunda.
På avdelningen är hon ångestfylld, oregerlig och avskärmad. Fortsatt inadekvat beteende. Skrikepisoder.
Enligt avdelningspersonalen har x senast natten till idag sagt att hon ska ha ihjål hela sin familj och med tidigare visad beslutsamhet, handlingskraft och allvarlig psykisk störning är det viktigt att länsrätter medger fortsatt vård enligt LPT

2000 06 28

X har bla symtom i form av röster som uppmanar henne att göra olika saker och ibland har hon svårt att stå emot, vilket leder till självdestruktiva handlingar.
Periodvis är hon mycket psykotisk och svår att få kontakt med.
X har en tanke om att hon på ett mycket destruktivt sätt ska rädda vårlden.
Hon försöker på olika sätt rymma, vilket tidigare haft mycket negativa konsekvenser för henne. Hon har f n bara tillåtelse att lämna avdelningen tillsammans med två erfarna personer ur avdelnings personalen.
X lider av en allvarlig psykisk störning i form av schizofreni.

2002 11 22

X är en 22-årig kvinna med schizofreni. Tidigare långvarig LPT . Röster som styr och har stor respekt för dessa. Inkommer 2002 10 07 efter att ha gått naken på stan. Då på permission.Ser ut att börja må bättre och skrivs ut. Två dagar senare larmar anhöriga och hon skrivs återigen in. Bejakar då att rösterna åter igen ökat
20021110 är x på morgonen ute i rökrummet med kläderna på, men kommer ut till frukosten helt naken. Alltmer ansatt av rösterna. Ökas cisordinol och sätts in stesolid stående. Tidigare provats leponex, men då fått låga vita.
20021117 uppmanar rösterna henne att görasig illa och X tar kokhett vatten från fikavagnen och häller innanför tröjan. Ådrar sig första till andra gradens brännskada på bröstkorgen och över nedre delen av magen.
Uppmanas nu även av rösterna att lämna avdelningen för att åka söderut och prostitisera sig.

Tystlåten och undvikande i kontakten. Inga svarsleenden. Vi samtalar om X röster och att hon far illa när de styr henne. X svarar då fåordigt att här på avdelningen är det personalen som styr och det är minsann lika illa. Fåordig och" vill ej prata om det "
Diagnos- aktiv schizofrenisjukdom

God natt Harriet
Mer
19 år 1 månad sedan #9828 av Guy_Pearce
Svar från Guy_Pearce i ämnet Mina erfarenheter del 1
oj, jag tycker synd om dig.

*kram*
Mer
19 år 1 månad sedan #9834 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mina erfarenheter del 1
Även om jag tycker det varit väldigt jobbigt, så har jag nog haft betydligt mildare besvär än vad du haft. Du har gjort en väldigt beundransvärd kamp och det är roligt att du nu mår bättre än tidigare. Det måste samtidigt vara jobbigt för dig att återuppleva det som varit och det är väldigt starkt av dig att berätta om det. Troligtvis kommer det om några år ännu bättre mediciner än vad som finns idag, så det finns hopp att du kommer att må ännu bättre än idag i framtiden.
Mer
19 år 1 månad sedan #9890 av Geta
Svar från Geta i ämnet Mina erfarenheter del 1
Att skrika, LPT, länsrätt och bälte känner
jag igen.
  • Niklas-
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #9891 av Niklas-
Svar från Niklas- i ämnet Mina erfarenheter del 1
Geta,

Jag sa "Ge mig en instans med beslutskraft." varpå det ordagrant svarades "Det är någonting med ditt tal."
Mer
19 år 1 månad sedan #9894 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Mina erfarenheter del 1
Niklas-,

Vi är ju i sverige, ingen har beslutskraft

:D