Finns det fler än jag som var med på åttiotalet?

Mer
15 år 3 månader sedan #162647 av wasp
O.K. Nu på ålderns höst (inte lastgammal) så kan jag tänka tillbaka på de år som gått inom psykiatrin. Ca. 1980 var det doktorn som bestämde över medicinering, sjuksköterskorna dokumenterade och gick runt med medicinbrickan vid måltiderna, eller gav injektioner. Skötarna fanns där bland oss patienter och underhöll oss så gott de kunde t ex spelade kort, eller spel. På åttiotalet fanns det något som kallades dagpatienter, då var man så pass återställd att från kl 8.00 till kl 16.00 vara på kliniken och få frukost, lunch o. middag, för att sedan gå hem och sova hemma. Men under ständig uppsikt av sköterskor. Arbetsterapin var en stor sak på den tiden. liksom morgongymnastik och avslappning. Ja, ja! Många år har gått och min mediccinlista är lång. Så mycket har förändrats att de unga förmågorna idag skulle nog knappast kunna tro att det gick till så här en gång i tiden...................
  • Joppe
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #162680 av Joppe
När jag låg inne i 80-talets slutskede, fanns det inte många aktiviteter att välja på.
Arbetsterapi, med slöjd var i stort sett allt.
Personalen hade knappt kontakt med patienterna.
Mer
15 år 3 månader sedan #162695 av Geta
På 80-talet fick jag gå i långvarig psykoterapi hos
en läkare. Det är det bästa som hänt mig inom
psykiatrin.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 3 månader sedan #162698 av Jocke
Jag började min riktiga inblandning med psykiatrin augusti 1990 med att bo en månad på behandlingshem. Sedan oktober 1990 blev jag inblandad på allvar inom landstingets psykiatri, kommunen hade inte börjat då.

Ja, Wasp, vi hade avslappning dem två åren jag låg inne på kliniken på gymnastiken och vi spelade kort med personalen och la även ordleken.
Men annars var det trivselregler som gällde. Slöjd hade dem på kliniken och även matterapi.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 3 månader sedan #162700 av Nissegossen
Jag har blivit intervjuad om hur det var på Lillhags tiden från 1974 och framåt. Det var förra året, men hon skulle återkomma för jag har inte berättat färdigt.

Vi satt och pratade i stort sett från kl två till halv fem. Sedan hade vi fått träsmak i ändan bägge två och eftersom det inte var färdigt sade hon att hon skulle återkomma, men inte just då för att hon hade för mycket att göra. Det hon redan fått räcker till, enligt henne, till ett en timmes program i nedklippt skick.

Hon sade att det måste dokumenteras medan det finns personer kvar som kan berätta om hur det var....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #162734 av Admin1
Skulle det bli ett radioprogram av intervjun, Nissegossen? Var det radion i Göteborg eller riksradion?