Medicinutdelning = dominanshandling

  • Sebastian?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #163115 av Sebastian?
Medicinutdelning = dominanshandling skapades av Sebastian?
Det egentliga syftet med att låta personal dela ut mediciner är inte så mycket att garantera att patienten tar medicinen, utan att låta patienten begripa vem som bestämmer. Jag ser det som en dominanshandling, där personalen vill bekräfta att det är dem som har kontrollen och att jag som patient görs till en handlingssvag individ som inte ens kan administrera medicinintaget själv.
Mer
15 år 3 månader sedan #163116 av Geta

Syster Ratched i Gökboet
Mer
15 år 3 månader sedan #163131 av Admin1
Jag tror att det är för att vara säker på att man verkligen tar sin medicin, så att vårdtiden kan förkortas. 75 % av tvångsvården uppstår efter det att man slutat med antipsykotika, så många är inlagda pga att de inte tagit sin medicin. Ungefär 50 % av de som får antipsykotika tar inte sin medicin, som föreskrivet. Men det gäller iofs också för de flesta andra läkemedel och är inte unikt för antipsykotika. Förresten samma sak gäller nog med medicinutdelningen på andra avdelningar än psyk.
  • Ready.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #163182 av Ready.
Svar från Ready. i ämnet Medicinutdelning = dominanshandling

Sebastian? skrev: Det egentliga syftet med att låta personal dela ut mediciner är inte så mycket att garantera att patienten tar medicinen, utan att låta patienten begripa vem som bestämmer. Jag ser det som en dominanshandling, där personalen vill bekräfta att det är dem som har kontrollen och att jag som patient görs till en handlingssvag individ som inte ens kan administrera medicinintaget själv.


Det stämmer nog till viss del. Men medicinen är ju bra för att motverka dementeringen av sjukdomen. Att personalen delar ut medicinen är väl för att se till att patienten inte stoppar medicinen i strumpan.
Mer
15 år 3 månader sedan #163188 av AnnKatarin
Jag har både vägrat ta medicin, och smusslat undan medicin. Det har inte varit en så stor koll där jag varit.
Mer
15 år 3 månader sedan #163190 av Pippi

Sebastian? skrev: Det egentliga syftet med att låta personal dela ut mediciner är inte så mycket att garantera att patienten tar medicinen, utan att låta patienten begripa vem som bestämmer. Jag ser det som en dominanshandling, där personalen vill bekräfta att det är dem som har kontrollen och att jag som patient görs till en handlingssvag individ som inte ens kan administrera medicinintaget själv.


Många kan inte administrera medicinintaget själv.
Många kommer in för att de har struntat i att ta sin medicin.
Medicinen ges under uppsikt av personal för att patienten ska få den hjälp denne behöver och för att personalen måste se att medicinen tas.

Även så på andra avdelningar.

En riktigt sjuk människa har inte insikt i att medicinen behövs.

Detta görs oavsett avdelning, sjukdom, hsl eller lpt.