Får man hjälp?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22582 av
Får man hjälp? skapades av
Idag mår jag väldigt dåligt. Har upprepade små självmordstankar och är nästan aggresivt arg.

Tänkte att jag behöver ngn hjälp...men sen undrade jag vad jag ska kunna få för hjälp? Piller? Mje..
Samtal? Pff.
Tänkande? Kanske, men jag känner betydligt mer än jag tänker.

Det finns ingen hjälp...
Skulle jag ändå söka skulle jag efter en liten stund tröttna på att inte få hjälp och bara säga att det nog var bra nu då så jag slapp "vårdas" mer.

Inte heller förstår ngn hur mina fysiska problem gör psyket allt bräckligare. Ingen verkar bry sig. Ingen svarar på frågorna rakt. Ingen ser hur A ger B. Ingen riskerar straff.
Mer
18 år 6 månader sedan #22590 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Får man hjälp?
Om jag var du skulle jag definitivt kontakta psykakuten per telefon och höra efter om de kan hjälpa dig. Det är svårt att på förhand veta hur det kommer att gå för dig, men man kan nog säga att nästan alla förbättras nog av den vård de får.

Träffar man en vänlig medkännande person där kan man genast må mycket bättre av bara det. De brukar också naturligtvis skriva ut mediciner också, men effekten kan ibland dröja ett par veckor om det gäller t.ex. depressioner. Det är därför inte alltid man får blixtsnabb hjälp. I svårare fall kan man också bli inlagd, vilket de flesta tycker är väldigt positivt.
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22596 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Får man hjälp?
Man kan få terapi också... och en bra terapeut som jag ser det jobbar också med dina känslor. Min terapeut och jag talade bla annat om vikten att acceptera alla mina känslor förra gången. jag har även gråtit hos henne vilket varit jätteskönt. det kändes som en tyngd lossnade och vi behövde inte prataom det svåra mer. :) Men vi har även pratat om mina tankar. Även en psykiatrisk sjukgymnast kan hjälpa till med känslor. jag har gått hos en sådan. det kallades för kroppskännedom. Lycka till! Jag tror det finns hjälp även för dig med. Bara du vågar fråga och be om det.
Mer
18 år 5 månader sedan #22597 av Geta
Svar från Geta i ämnet Får man hjälp?
När man är allvarligt psykiskt sjuk får man
säkert vård.
Det är när man är så där halvdålig som vården
sviktar.
Det kanske komplicerar det hela om som du säger
att du har kroppslig ohälsa.
Inom sjukvården behandlar man sällan mer än en
åkomma åt gången.
Kanske att du behöver ta i tu med kroppen också.
Mer
18 år 5 månader sedan #22602 av flisan
Svar från flisan i ämnet Får man hjälp?
Min erfarenhet är att man tas på allvar om man verkligen beskriver hur man mår.
Det är dock viktigt att understryka det som är svårt och inte hålla masken.
Tex om du går till en vanlig läkare och har ont i armen sitter du ju inte och säger att det är ganska okej, du har ju inte ont i fötterna, benen, magen osv. Utan du talar ju om armen för att det är den du behöver hjälp med. Samma sak gäller i psykiatrin. Jag säger inte att man ska överdriva symptom. Men ta dig själv och dina känslor på allvar! Då gör nog också vården det.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #22606 av
Svar från i ämnet Får man hjälp?
Jo, men det är ju nästan traumatsikt när man ser alla felbehadlingar.
Det är en lång rad.
Jag är rädd för vården. Tror jag vet bäst. Och det gör jag för det mesta också...

Det skulle säkert vara jättebra med lite kotknackerier och gymnastik...

Det är svårt i psykiatrin, för jag är nog lite sån, "benet funkar ju" o tycker doktorn ska se min onda arm. Fick en jättbra läkare som sa mina fel utan att jag behövde orda. Hon visste ändå precis allt nästan.

Jag ska åka och begära akutvård imorrn tror jag. Fysisk. De kan. Frågan är om de vill/orkar. Psykiskt vet jag inte hur man ska tackla saker om jag inte får fysisk hjälp.