Psykiatrin i GBG

Mer
18 år 5 månader sedan #24290 av Abzu
Psykiatrin i GBG skapades av Abzu
Jag har nyligen flyttat till GBG och undrar om det är fler här som har erfarenheter av psykiatri Centrum -Öst, vilket jag kommer att tillhöra.

Tar även tacksamt emot åsiker och Sahlgrenskans akutpsyk.
Mer
18 år 5 månader sedan #24445 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Psykiatrin i GBG
Tja, jag har inte haft särskilt mycket kontakt med psykiatrin, men den kontakt jag haft var när jag hamnade på sjukhuset, vrålpsykotisk, efter ett självmordsförsök.

Jag låg på sjukhuset i en och en halv månad för behandling av diverse frakturer och träffade en psykiater vid ett par tillfällen. Han i sig var inte dålig, men det dåliga var att kontakten jag fick var väldigt bristfällig, jag fick typ medicin och inget mer, ingen samtalsterapi eller någon psykiatrisk kontakt som jag tror att jag hade behövt. Jag blev inte ens informerad om vad det var för medicin jag fick och vad som förväntades hända när jag tog den. Ibland tittade han förbi och ställde några frågor och hummade lite för att sen försvinna. 8O

Efter sjukhusutskrivningen ville psykiatern sätta mig på mentalsjukhus, men vid det skedet tyckte jag att saker hade lugnat sig och att den där psykvården borde kommit betydligt tidigare, så jag flyttade inte dit utan flyttade hem till ett syskon istället och sen så var sagan slut typ... .?

Hoppas andra tas om hand bättre.
Mer
18 år 5 månader sedan #24446 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Psykiatrin i GBG
Det var på Sahlgrenska jag hamnade alltså. :P
Mer
18 år 5 månader sedan #24586 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Psykiatrin i GBG
Ok det låter ju ingetvidare det. Men psykvården på vanlig sjukhus är väl sällan nån höjdare direkt.

Den erfarenhet jag har av psykvården är till största delen från skåne, Eslöv och Lund där den fungerar rätt bra faktiskt.
Där finns en "ny" form av Rehabiliteringsenheter i nära kontakt med psyksjukhuset St.Lars. Dessa enheter har både öppen och sluten vård integrerat i samma byggnader och det funkar jättebra. När man blir inlagd på en sådan enhet är det inte lika dramatiskt som att vara på St.Lars tycker jag, dessutom känner man ju personalen på enheten från öppenvården.
Det är väldigt konstigt att denna typ av integrerad vård inte finns på fler ställen i sverige, för det gör den tydligen inte så vitt jag vet.

Just nu mår jag inte så bra och jag har ännu inte fått nån ny läkare här i GBG, så jag känner mig rätt orolig för att mina mediciner ska ta slut eller att jag ska bli psykotisk trotts att jag tar mina mediciner.
Mer
18 år 5 månader sedan #24592 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Psykiatrin i GBG
Jag skall ju i ärlighetens namn säga att jag inte vet något om den allmänna psykvården utan bara hur det gick till på ortopediavdelningen på Sahlgrenska, där det var sunk och även personalen var riktigt oförstående och många var rent otrevliga. En undersköterska sa tom. vid ett tillfälle att jag "måste ju vara hjärnskadad!" till min flickvän när hon vad där, högt och tydligt så att jag också hörde. Ja, det är ju säkert sånt man mår bra av att höra, både som patient och anhörig... Hur tänker folk egentligen? 8O

Dock är det säkert bättre på andra ställen, har två kompisar som jobbar i slutenvården och de är säkert snälla.

Jag tar inga mediciner själv, men om du är i sådana problem så testa att gå till allmänläkaren och gnäll så styrs säkert något upp. Min erfarenhet av den svenska vården rent allmänt, iom. alla mina skador som blev av självmordsförsöket, är att det mesta går att fixa fram, bara man trycker på, tjatat, är bestämd och är lite jobbig för dem. Man måste vara frisk för att vara sjuk och tyvärr kan det ju vara svårt ibland...
Mer
18 år 5 månader sedan #24596 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Psykiatrin i GBG
Hej Abzu! Det är nu 19 år sedan jag var inlagd senast. Den vård jag har nu är på öppenvården på Villa Öster.

Det är öppenvården och du kan ju ringa dit och fråga om du kan få läkarkontakt. Eftersom det är första gången du söker i den här stan, så tycker jag du skall vända dig till akuten på Lillhagen och där få be om att träffa en läkare.

Det låter nästan som om du skulle kunna behöva hjälp av ett personligt ombud! De har hjälpt mig väldigt mycket med kontakter överhuvudtaget.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum