Behandling utifrån patienten eller diagnosen

Mer
19 år 9 månader sedan #1764 av Abzu
En sak som jag funderat lite på är hur olika psykiatriska läkare hanterar och behandlar patienterna. Vissa vill först hitta en diagnos och behandla patienter utifrån diagnosen, medan andra behandlar patienten snarare än försöker trycka in patienten i ett diagnostiskt fack.

Som exempel kan jag ta två läkare jag har. Den ena är överläkare vid en psykiatrisk klinik och ville inte behandla min med medicin utan att först ha en diagnos, trots att jag tidigare med gott resultat behandlats med Haldol. Den andre, psykiater på studenhälsan, behandlade mig med en låg dos antipsykotika utan att han nödvändigt skulle ha en diagnos.

Som jag ser det så såg inte överläkaren mig som en individ med problem, utan en patient som skulle diagnosticeras.
Psykiatern däremot framstår som som en läkare som vill behandla sin patient på bästa sätt oavsett diagnos.

Visst har diagnoser sin funktion, men patienten måste komma först, inte diagnosen och behandligen kan inte alltid vänta flera månader på att en diagnos ska ställas.

Hade jag fått vänta på diagnos innan jag blev medicinerad, hade jag fortfarande väntat i denna stund, ett halvår efter att den diagnostiska utredningen satte i gång.

Hur har ni blivit behandlade i förhållande till diagnosen?
Mer
19 år 9 månader sedan #1765 av Vargen
De var väldigt snabba med att ge mig läkemedel ...
Mer
19 år 9 månader sedan #1766 av Abzu
Det beror väl på hur pass sjuk man är när man kommer inte.
Jag var inte helt psykotiskt, men jag hade symptom på det och mådde väldigt dåligt.
Det kändes lite som om läkaren ville vänta och se om jag blev rent psykotiskt först, trots att jag sa att jag hade fått haldol innan och att det hade fungerat bra.
Mer
19 år 9 månader sedan #1767 av Johan
Min psykos var väldigt långt gången när jag blev inlagd så jag fick både diagnos och medicin snabbt. Läkaren förhörde både mig och mina föräldrar om hur långvarig min psykos hade varit. Jag tvivlar på att han fick något vettigt ur mig men jag antar att mina föräldrar vetat en längre tid vad som var på gång eftersom de under lång tid försökt att få läkarhjälp till mig. Jag var bla på besök hos husläkaren som inte trodde jag var sjuk (jag sa nästan ingenting). Det kan vara svårt att komma in i systemet med hjälpåtgärder.
Mer
19 år 9 månader sedan #1769 av Admin1
Hej!

Jag fick i princip antipsykotika direkt när jag kom till sjukhuset. Egentligen skall man avvakta en vecka innan man ger antipsykotika, eftersom en hel del psykoser går över av sig själv. Om man direkt medicinerar alla med psykos och en del blir snabbt bättre och utan symptom, så måste man avsluta medicineringen för att se om psykosen återkommer. För schizofreni skall ju symptomen ha pågått i minst 6 månader för att diagnos skall ställas.

Vid psykotiska depressioner behöver man heller inte antipsykotika ständigt utan de ges i kortare kurer medan man ständigt tar antidepressiva.

Jag tror att en diagnos är nödvändig eftersom den styr, vilken typ av behandling man skall ha. Psykoser kan ju förekomma förutom vid schizofreni också vid andra sjukdomar, där behandlingen är annorlunda. Vid psykotiska depressioner och bipolärsjukdom är ju medicineringen annorlunda.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #1771 av Abzu
Visst är diagnosen viktig för behandligen, speciellt på lång sikt.
Men att behöva vänta på en medicin när man vet sen tidigare att den fungerar verkar inte så vettigt tycker jag. Dom ville inte ens ge mig lugnande när jag behövde det för att dom ville observera mig och överläkaren träffade jag bara en gång en halvtimme på dom två veckor jag var inlagd.