Nu kan man inte längre ringa till Psykiatriakuten Östra

Mer
11 år 11 månader sedan #481886 av Lorelei
Nyligen stängde psykiatriakuten på Östra sjukhuset i Göteborg telefonrådgivningen och man har nu att välja på att ringa 1177, alternativt åka direkt till psykakuten.

Befängt beslut i min mening att inte kunna ringa för rådgivning! :evil:
Hur skall sköterskorna på 1177 kunna vara insatta i sådana komplexa saker som psykiatri? (om nu inte sköterskan råkar vara utbildad inom detta område såklart).

Tycker det är allvarligt stänga ned rådgivningen bara sådär!
Räckte det inte med att de stängde Mölndals psykiatriakut och bakade ihop sahlgrenskas med Östra?

Hade nog knappast godkänts om det hade gällt den somatiska vården...
Mer
11 år 11 månader sedan #481889 av ensamflickan
Jag ringer aldrig dit. De vill ju bara att man ska komma in ju. Jag ringer mobila teamet istället. Mycket bättre rådgivning där.
Mer
11 år 11 månader sedan #481897 av ensamflickan
Lorelei, har du någonsin fått något vettigt råd från psyk på Östra? Jag har ringt dit några gånger. Varje gång har de sagt åt mig att komma in - med eller utan ambulans - och varje gång har jag blivit inlagd. Inget roligt alls. Kan du inte ringa din vanliga vårdgivare istället? De har väl mobila team på alla psykosmottagningar i Gbg-området?
Mer
11 år 11 månader sedan #481901 av Lorelei
Hej ensamflickan! :)

Nå-ut teamet heter det tydligen här i Gbg. Men jag går på en allmänpsykiatrisk öppenvårdsmottagning, så nåt mobilt team har jag inte nr till.
Det är ingen fara med mig ikväll, men skulle vara skönt ha ett nr att ringa om/när jag mår dåligt, oberoende av tidpunkt.
På dagen kan jag ringa till min mottagning såklart.

Jo det stämmer det du säger, de brukar säga att jag ska åka in när jag mår dåligt. Fast oftast hänvisar dom mig tillbaks till min öppenvårdsmottagning. Förra året blev jag dock inlagd, men det var efter det att min pappa hade dött.
Mer
11 år 11 månader sedan #481902 av ensamflickan
Ok, så tråkigt att du inte har tillgång till mobilt team. För mig är det räddningen kvällar och helger. Har ringt dem ikväll och ska ha kontakt imorgon med. Försök få remiss till en psykosmottagning. Hjälpen jag har fått där är ovärderlig.
Mer
11 år 11 månader sedan #481907 av Lorelei
Jo hade varit skönt haft ett nr att ringa på kvällar/helger för det är rätt ofta jag kan må dåligt då. Psykosmottagning har aldrig ngn inom psykiatrin nämnt för mig, kanske har dom ansett att att jag inte hör dit, utan mer hör hemma inom allmänpsykiatrin.