Undersköterska inom psykiatrin?

Mer
11 år 7 månader sedan #516012 av ikolito
Hej. Jag har varit sjukskriven i 10 år snart pga. psykoser men är frisk nu tack vare mediciner. Funderar nu på att utbilda mig som undersköterska inom psykiatri, tror ni att min diagnos kan vara ett hinder för att arbeta inom psykiatrin?
Mer
11 år 7 månader sedan #516013 av Geta
Gör ett försök! Det ropas efter personal inom omsorg och sjukvård.
Mer
11 år 7 månader sedan #516058 av Admin1
Det borde gå tycker jag, men jag skulle ringa och prata med någon som är studievägledare på utbildningen först. Om du är listig så ringer du inte till utbildningen på den ort som du skall söka till utan en annan ort med samma utbildning. Det kan ju också gå att maila för adressen kan finnas på internet.
Mer
11 år 6 månader sedan #520997 av psyk-syrra
jag kan inte se det som ett hinder, snarare en fördel!

det du ska tänka på är vad som kommer hända när du är färdigutbildad. har du varit inlagd på ett ställe kanske du inte känner att du vill arbeta där.
finns det andra ställen att jobba på på din ort? är du villig att pendla?

om du får jobb på en avdelning ska du även fundera på vad som händer om du någon gång får ett skov som kräver sjukhusvård. man brukar inte lägga in personal på deras egna avdelningar, det kan därför isf bli aktuellt med annat landsting, är det okej för dig?

lite att fundera på!

lycka till!!
Mer
11 år 4 månader sedan #537966 av Moonlight1
Jag tror att mentalskötare och undersköterskor som nångång lidit av pyskiska besvär är till fördel om man jobbar inom psykiatrin. Man vet mer på djupet hur det känns för patienterna. Men det kan även bli psykiskt påfrestande för dig själv om du är väldigt känslig och skör och kanske blir påmind om dina egna perioder då du mått dåligt. Men prova på, känns det inte rätt kan du ju jobba som undersköterska med äldre.
Mer
11 år 4 månader sedan #537967 av Isa-Alise
Jag tror det finns nån regel om att man inte får ha varit inlagd på fem år inom psykiatrin för att kunna bli anställd inom psykiatrin på en vanlig tjänst.