Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 9 månader sedan #591659 av hinkan
Dagens hypotes löd: bipolär sjukdom med stark ångest som skapar dissociation med syn o hörselhallucinationer. Anledning till att läkaren misstänker dissociation var (sa han) för att synhallucinationer enbart förekommer vid konfusion, drogintag, hjärnskada o dissociationer o är väldigt ovanligt vid psykos o schizofreni. Stämmer detta? Men han sa att det är omöjligt att veta säkert så jag ska va kvar minst en vecka o fick höjd dos risperdal. Jag har läst lite om båda tillstånden o jag är förvirrad för jag känner igen mig extremt i båda men det vågar jag inte säga till läkaren så ska försöka ta det med min vårdkontakt istället. Min teori är att det kan va exempelvis en dissociation i botten med psykotiska inslag eller tvärt om. Eller att jag dissocierar så starkt att det liknar psykossymtom exempelvis att jag får tankar instta o borttagna ur mitt huvud, att jag har kontakt med en annan verkliget, att jag är förföljd av en viss person som kommer döda mig, att skuggfigurer styr världen osv. Eller att den bipolära delen ger psykotiska inslag samtidigt som jag dissocierar. Men eftersom jag pendlar mellan klarhet o förvirring så är det väl tecken på dissociation snarare än psykos? Egentligen spelar det ju ingen roll så länge jag får bra vård men jag är ett kontrollfreak när det kommer till sånt här. låter läkarens hypotes vettig?
Jag är alltid misstänksam mot läkare för alla har alltid olika teorier.
Mer
10 år 9 månader sedan #591661 av Admin1
Ur en artikel:

Visual hallucinations occur in a wide variety of neurological and psychiatric disorders, including toxic disturbances, drug withdrawal syndromes, focal central nervous system lesions, migraine headaches, blindness, schizophrenia, and psychotic mood disorders. Visual hallucinations are generally assumed to characteristically reflect organic disorders and are very rare in affective disorders. Here, we present a case of visual hallucinations in a young female with bipolar illness during the manic phase.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195159/

Ungefär 16 % av de med schizofreni har synhallucinationer.

Dissociation kan förekomma vid schizofreni hos 25-40 %. Det finns olika typer av dissociation - Dissociativ kompartmentalisering innebär tillfällig förlust av minne, sinnen och motorik, vilket visar sig som minnesförlust eller oförklarliga neurologiska symptom. Dissociativ avskildhet innebär overklighetskänslor eller att vara avskild från kroppen eller omgivningen. I första fallet är minnet stört och i andra fallet finns ett ändrat medvetande. Psykotiska symptom är kopplade till overklighetskänslor och den typen av dissociation.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... bekraeftad
Mer
10 år 9 månader sedan #591727 av Nissegossen
Mina flashar jag har av PTSD är synhallucinationer och det är också förknippat med dissociation och därför vill jag ta upp saken med min överläkare. Detta för att hon jag har nu är relativt ny och är underläkare. Jag skall därför be om antidissociativ behandling. Detta för att se om det kan hjälpa mig mot mina synhallucinationer som jag har i mina bakåtflashar av skeenden som hänt långt tidigare. Jag upplever mig inför min syn stå där och ta livsavgörande beslut känns det som, varje gång det inträffar.

Jag behöver inga skräckfilmer på TV. Konstigt nog har jag ingen ångest över det. Det kände jag inte heller när jag stod inför besluten som gjorde att jag lever. Men när det inträffar är det som en riktig skräckfärd/film

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 9 månader sedan #591922 av hinkan
Jag har börjat se ett samband i mitt mående nu o har en egen teori som jag ska ta upp med läkaren på måndag. Jag tror jag har bipolär snabbsvängande med paranoida symtom kopplade till det. Det tillståndet skapar så mycket ångest hos mig att jag börjar dissociera och blir som avstängd. Går in i mig själv o förstärker det paranoida o vanföreställningarna ännu mer, tills det liknar en psykos. Sen går det runt runt runt upp o ner osv o det blir kaos i huvudet. Men det är ingen "ren" psykos utan bara ett liknande, mer dissociativt tillstånd med vissa psykotiska symtom kanske? Låter det vettigt? Jag börjar bli klarare i huvudet, vet inte om det är pga risperdalen eller pga att jag börjar få en helhet på mig själv. Kanske en kombo av de.
Mer
10 år 9 månader sedan #591946 av hinkan
Ja jag är analytisk som person och jag söker efter svar och när doktor säger "du har symtom på det här och det här" då sitter inte jag som ett kolli o litar på att dennes analys är korrekt. Jag vill engagera mig i det läkarna inte kan reda ut, jag vill få ett slut på mitt lidande. Jag försöker ständigt reda ut röran i huvudet. De betyder inte att jag är en wannabe av någonting det betyder bara att jag funkar annorlunda än dig.
Mer
10 år 9 månader sedan #592043 av Admin1

Nissegossen skrev: Mina flashar jag har av PTSD är synhallucinationer och det är också förknippat med dissociation och därför vill jag ta upp saken med min överläkare. Detta för att hon jag har nu är relativt ny och är underläkare. Jag skall därför be om antidissociativ behandling.


Har du overklighetskänslor? Det verkar som det är den typen av dissociation som är kopplad till positiva symptom.