Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 10 månader sedan #587194 av hinkan
Jag har fått lite mer info från min vårdkontakt. Jag har diagnosen bipolär sjukdom ospec. sen innan som har ifrågasatts ett tag. Vad han sa till mig senast var att det kan vara så att jag har en variant av en bipolär sjukdom, en variant av en psykossjukdom eller båda delarna. Han nämnde även ordet gränspsykos vilket en annan läkare sagt till mig tidigare som jag inte riktigt förstår. Är det det där gränslandet där man kan förstå att ens idee'r och tankar kanske inte är riktigt logiska men ändå så kan man inte riktigt ifrågasätta eller släppa dom? Eller är gränspsykos något annat?

Jag har nu ätit cisordinol på en låg insättningsdos och känner redan positiv effekt, kan koncentrera mig bättre och hänger med i diskussioner. Allt går inte rakt in igenom skinnet på mig typ. Hoppas på ännu mer effekt av högre dos.
Ska nu skriva dagbok fram till i höst som min vårdkontakt får ta del av+samtal med honom varje vecka sen lär det bli utredning eller liknande.

Det är just cannabis jag använt mig mest av och började vid 15 års ålder. Nästan med en gång fick jag massa hallucinationer och skit och gjorde upp en egen bild av hur verkligheten EGENTLIGEN såg ut, dövade den nya ångesten med ännu mer röka så blev det en ond cirkel. Var inne på massa behandlingshem för missbruk och psykiskt mående och blev iproppad galet mkt meds bland annat olika antipsykos. När jag tyckte jag var frisk och mådde bra så slutade jag med medsen. Sen ganska direkt där efter började jag känna att andra tog mina känslor och tankar och jag började se tecken i siffror och på tv, jag kunde läsa hot i vad andra sa till mig och var helt säker på att en person skulle döda mig och jaa en massa annat. Sen dess har det blivit en del av mitt liv men det har gått upp och ner, ibland mår jag bättre ibland mår jag sämre. Trodde detta var det bipolära att jag blir deppig ibland och hypo ibland då jag orkar mer och har mååånga ideer och jag knappt sover, men nu vet jag inte längre vad som är problemet egentligen.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägget, vill mest få nån respons på vad jag skriver, om någon känner igen sig eller om någon verkligen inte känner igen sig.
Tack för alla svar :)
Mer
10 år 10 månader sedan #587199 av Geta
Gränspsykos var lika med borderline tidigare. Eller också betyder det att vara prepsykotisk.
Är inte riktigt säker på vad som menas med gränspsykos.
Mer
10 år 10 månader sedan #587222 av Admin1
Gränspsykos innebär att man är nära att få en psykos och att man har nästan psykossymptom. Vid bipolär har man endast psykossymptom vid mani eller depression, men inte annars. Vid schizofreni kan psykossymptomen komma när som helst och triggas inte av depression eller mani.
Mer
10 år 10 månader sedan #588316 av hinkan
Mina så kallade vanföreställningar har jag större delen av tiden. Synerna typ samma. Däremot så blir det värre i perioder då det händer riktigt sjuka grejer som jag sen efteråt inte vet om det var på riktigt eller inte. Jag känner att jag kan liksom inte riktigt tro på att allt bara är i mitt huvud.

Men jag undrar över en annan grej också. Min sambo har alltid tyckt att jag är lite konstig och udda och mina anhöriga förstår att jag inte är frisk. Men när jag berättade hur allt hänger ihop i min värld för min sambo blev han lite chockad och sa att jag var sjukare än han trodde. Är det verkligen möjligt att man kan verka ganska normal vid en psykos? Eller är det en fördom jag har att man får ett väldigt avvikande beteende? Jag kan ofta bete mig och prata som om jag vore fullt "normal" för att jag vet att ingen annan delar min syn på saker och ting. Jag lägger på min normalhetsmask liksom. Men inombords så tror jag ju mer på det läkarna kallar vanföreställning än på den "riktiga" verkligheten. Det är bara när det blir riktigt kalabalik som jag börjar bete mig och prata konstigt men då ringer min sambo akutpsyk. Men när jag kommer dit lyckas jag nästan alltid låta någorlunda förnuftig för jag verkligen inte vill bli inlagd. Ofta minns jag inte då riktigt vad som hänt i efterhand. Är detta typiskt för psykos eller är det mer typiskt för något annat?

Är jävligt förvirrad över alla diagnoser och tillstånd. På ett sätt vill jag att allt detta ska va i mitt huvud men på ett annat sätt inte.
Mer
10 år 10 månader sedan #588317 av Geta
Det stämmer att man kan bete sig ganska normalt trots att man har en pågående psykos. Det mesta utspelar sig inuti hjärnan på den psykotiske.
Mer
10 år 10 månader sedan #588319 av Nissegossen
psykos =vansinne,panik

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum