Kontaktmannaskap.

Mer
17 år 11 månader sedan #36464 av modest
Några reflektioner på detta något komplicerade ämne? Hur vill man bli bemött? Vad innebär ett gott kontakt mannaskap?
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #36469 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Kontaktmannaskap.
Att man blir tagen på allvar.
Jag själv till exempel har kämpat i 9 års tid för att få rätt diagnos
- [i:355qznx0] schizofreni [/i:355qznx0]- men inte fått det. Istället fick jag en Aspergerdiagnos.
Kanske har jag inte fullt utvecklad schizofreni utan endast en schizotyp störning. Det är svårt att få en schizofrenidiagnos -det vet jag om någon!
Dock har mina kontaktmän kämpat mycket för att jag ska få ha min frihet och min sysselsättning.
Det som jag själv tycker fattas i min vård är att de som jobbar (som konatktmän) med mig inte vill ta i mina problem vad gäller förföljelsetankar av sexuell tvångskaraktär, kontaktstörning samt utarmat känsloliv. Symptom som är mycket plågsamma för mig att leva med och som gör att jag inte kan sova i perioder eller fungera på en arbetsplats.
Om jag fick en schizofrenidiagnos skulle jag nog få en bättre vård.
För att sammanfatta: om en patient anser sig ha en diagnos - ta det på allvar - då blir vården bättre.
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #36472 av osso
Svar från osso i ämnet Kontaktmannaskap.
Fredric, vad är det för vård du skulle vilja ha om du fick schizofrenidiagnos som du inte kan få vid Aspergerdiagnos? Vad skulle bli bättre? Svara bara om du vill så klart.

Har du provat SSRI-preparat mot tvångtankarna?

Maj
  • Ove
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #37049 av Ove
Svar från Ove i ämnet Kontaktmannaskap.
Fredric, du har inte schizofreni, det vet alla som känt dig sedan tidiagre. Dina kontaktmän har nog gjort ett bra jobb. Det står ju på din sida att du arbetstränar, var glad att du kommit så långt och inte fastnat i psykträsket.
I ditt fall är det inte dej det beror på att du mår dåligt - det är omgivningen.
  • Per L
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #37052 av Per L
Svar från Per L i ämnet Kontaktmannaskap.
Fredric - ibland är det inte dig det är fel på utan alla andra...
Mer
17 år 11 månader sedan #37079 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kontaktmannaskap.
Bemöt mig med respekt, empati, och med ett ärligt intresse för vem jag är, hur jag mår, och hur mitt liv ser ut.... för att kontaktmannen ska kunna stödja mig i min återhämtningen till ett liv som jag trivs med...