Någon här som har klagat på vården till IVO?

Mer
5 år 11 månader sedan #1051778 av krokus
Är det någon på Viska som har lämnat klagomål till IVO?

Om ja, hur gick det?

www.ivo.se/for-privatpersoner/tipsa-elle...halso--och-sjukvard/
Mer
5 år 11 månader sedan #1051804 av Inwatto
Nej, inte IVO men för 15 år sedan skrev jag flera ggr till Socialstyrelsen och klagade på psykiatrin. Idag tror jag (fr o m 2018) att man ska klaga hos den vårdande enheten. De ska kunna ta hand om det.

Ifall du undrar hur det gick för mig, så struntade Socialstyrelsen i att bemötandet jag fått var kasst, men när jag klagade på journalföringen (fick en utskrift från journalen som inte var läsbar), så tog det skruv. De höll med mig om att så fick det inte se ut. De skulle skicka en inspektör till psykiatrin och se till att det blev bättre. Det var nog enda gången jag fått gehör för mitt klagande. Patientnämnden hade jag nog kontakt med också, men det upplevdes som en klagomur, dvs de talade lite vänligt till mig om saken, men gjorde inget.

Hoppas du får gehör för dina synpunkter! Det finns mycket som kunde varit bättre i psykiatrin...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 11 månader sedan #1051808 av Amandara
Jag har klagat till patientens någonting en gång....att jag inte hade en psykossjukdom....svaret var att om läkaren hade sått den diagnosen så hade jag det. Sug kuk.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1051810 av Inwatto
Amandara,

det var nog Patientnämnden du hade kontakt med. En klagomur, inrättad för att inte läkarna ska behöva hålla på med missnöjda patienter, tror jag.

Kanske måste de skärpa sig nu när de själva ska ta hand om klagomålen: www.viska.se/nyheter1/19-varden/7265-nya...klaga-pa-varden-2018

IVO ska bara ta hand om riktigt allvarliga saker som skador i vården, dödsfall och liknande.

Prata inte med hat i munnen!
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Inwatto.
Mer
5 år 11 månader sedan #1052321 av Admin1
Det är 400 per år som klagar till Ivo på psykiatrin, men bara 3 % får rätt. Det är behandlingsfel, som skall anmälas dit. Dåligt bemötande vänder man sig till Patientnämnden eller motsvarande.
www.viska.se/sjalvhjalp/319-missnoejd-med-varden
Mer
5 år 11 månader sedan #1052327 av Geta
Jag visste långt innan jag fick diagnosen schizofreni att jag passade in på den etiketten. Därför beklagade jag mig inte, när diagnosen blev officiell.