Vad har varit värst för dig inom vården?

Mer
16 år 7 månader sedan #84473 av Isa-Alise
Vad har varit värst för dig inom vården?
Mer
16 år 7 månader sedan #84490 av Mammas son
Det har aldrig drabbat mig personligen, men jag tycker att det är hemskt när barn och ungdomar som anses vara [i:2ftwnfiy]särskilt vårdkrävande[/i:2ftwnfiy] vårdas inom vuxenpsykiatrin. Jag har själv ofta suttit vak på vuxenpsyk åt barn som varit så unga som 12-13 år. Detta bara för att dom är svårt utagerande eller har en väldigt komplicerad sjukdomsbild. I många av fallen hade man kunnat vårda patienterna på barnpsyk men utökat bemanningen med en extra personal, eller två. I något extremt fall kanske till och med med en väktare.

Att vårda ett barn på vuxenpsykiatrin strider dessutom mot FNs barnkonvention och borde absolut inte vara tillåtet.
Mer
16 år 7 månader sedan #84493 av Bitte
Jag tror inte jag kan svara på något av det. Jag har haft en fantastisk läkare i många år tills för dryga året sen när han slutade.
Han har haft tätare kontakter med mig när jag börjat må sämre och längre mellan varven när jag mått hyfsat bra.
Han har även satt in ett par lpt på mig, för mitt eget bästa. Och det har varit bra trots omständigheterna. I efterhand uppskattar man sånt och de var hur gulliga som helst på avdelningen.
Om jag ska säga nåt så är det jag själv som hade mina "fantasier" om konspirationer mm då när man var inne i psykos.
När min läkare slutade fick jag en ny som kanske inte riktigt hade tid med mig kändes det som. Men nu har han också slutat så undrar vem man får istället ? Ska dit nu i augusti, hoppas det är en bra läkare.
Men jag undrar vad denne kommer att säga om mitt slutande med medicineringen, den furra sa ju blankt nej till det när jag tog upp det.
Mer
16 år 7 månader sedan #84495 av Geta
Det värsta tycker jag har varit medicineringen. Att gå upp i vikt och bli förslöad av den.
Tidigare var doserna högre och neuroleptikan kraftigare.
Mer
16 år 7 månader sedan #84500 av Mammas son
Geta,
I vissa fall kan det däremot vara tvärtom. Att man ger så lite medicin att patienten har kraftig ångest, eller att man inte ger adekvat medicin till natten så att man ligger vaken halva natten.

Jag tror att jag hellre är övermedicinerad än undermedicinerad.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #84502 av Jocke
Jag skulle vilja säga, att dåligt bemötande oftast skvallrar om dåliga kunskaper eller egna högst personliga slutsatser som man inte ska ha som vårdare, man måste alltid vara objektiv! Dem pratade redan för femton år sedan om bemötande inom psykvården, det är väl först nu det har slagit igenom på allvar?

Hur möter man ngn på lika plan, när den ena är full av misstänksamhet?
Komedi kan uppfattas som arogans i vissa lägen, det är verkligen svårt!

Vars är världen på väg?