Låga betyg fördubblar risken för schizofreni

• Bitte
  • Bitte Profilbild Författare till inlägg
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
Mer
17 aug 2008 08:10 #141219 av Bitte
Jag tror de första tecknen på schizofreni redan börjat då och att det är därför man får dåliga betyg. Jag kan bara gå efter mig själv som fick sluta skolan i början i nian. Mitt slubetyg från skolan blev åttans betyg pga att dom inte kunde sätta betyg på mig i nian.
Mina problem började ännu tidigare då jag trodde att jag blev förföljd av djuren och hade tidigt social fobi.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
17 aug 2008 11:32 #141245 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Låga betyg fördubblar risken för schizofreni
Konstigt! Jag hade medelmåttiga betyg på högstadiet och gymnasiet (dock något bättre i gymnasiet, VG i snitt). På universitetet var jag kursetta i 2 år. De bästa tentorna har jag skrivit när jag varit psykotisk, eller mått dåligt...Konstigt, som sagt var :--S

• Bitte
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
Mer
17 aug 2008 11:57 #141252 av Bitte
Det beror nog på vilken grad och vilken sorts schizofreni man har. Jag försökte mig på komvux senare i livet vilket ledde till att jag började anklaga dom andra för mobbing och konsperationer, Studierna gick inget vidare jag fick plocka bort en del ämnen som jag inte hade ork till att läsa och koncentrationssvårigheter.

Mer
17 aug 2008 12:00 #141253 av Geta
Figuren, din schizofreni måste ha visat sig ovanligt tidigt.
Hade du kontakt med skolkurator eller någon annan
när du slutade skolan i förtid?

Mer
17 aug 2008 12:13 #141258 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Låga betyg fördubblar risken för schizofreni

Figuren skrev: Det beror nog på vilken grad och vilken sorts schizofreni man har. Jag försökte mig på komvux senare i livet vilket ledde till att jag började anklaga dom andra för mobbing och konsperationer, Studierna gick inget vidare jag fick plocka bort en del ämnen som jag inte hade ork till att läsa och koncentrationssvårigheter.

Jo. det är nog sant. Jag fick diagnosen för knappt ett halvår sedan. Så jag vuxen när jag fick första tecknen på schizofreni.

• Bitte
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
Mer
17 aug 2008 12:20 #141259 av Bitte

Geta skrev: Figuren, din schizofreni måste ha visat sig ovanligt tidigt.
Hade du kontakt med skolkurator eller någon annan
när du slutade skolan i förtid?

Ja skolkuratorn var inkopplad och de socialamyndighetrna. Och det är inte så ovanligt som man tror att schizofreni kan visa sig väldigt tidigt, men de flesta slår bort det och tänker att det är väl "åldern"

Mer
17 aug 2008 14:35 #141274 av Admin1
Jag hade bra betyg i skolan, men jag insjuknade först när jag var 42 år. Nedsättning i IQ med 10 enheter brukar komma några år innan man insjuknar. Insjuknar man i 20 års åldern kan alltså betygen säkert påverkas några år innan. Hur gammal var du, när du fick din diagnos, Figuren?

• Bitte
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
Mer
17 aug 2008 14:51 #141275 av Bitte
Eftersom jag hade mycket trubbel som barn och ungdomstiden med både det ena och det andra och hamnade totalt fel eftersom jag blev placerad i ett mysko hem och sen 17 års ålder bodde själv kom jag inte till någon psykiatri. Jag levde mitt liv och skaffade mig ströjobb och fatsa jobb som blev katastrofala. Jag har fått byta orter och arbeten ofta pga trubbel. Jag kom till en läkare för att jag var sjuk i kroppen i mitten av åttiotalet och han skrev då schizofreni ? i sina journaler men det visste jag inte om förrän flera år senare när en annan lungläkare begärde att få ut hans journaler. Då bad jag om att få läsa samtliga journaler och fick se vad dom skrivit om mig. Och jag blev helt bestört för jag var ju inte psykiskt sjuk minsann.
Och jag förträngde det hela tills en annan läkare skickade mig till psyket. Hos honom gick jag i 10 år tills han slutade och han hjälpte mig att förstå att jag var schizofren som jag förnekat, diagnosen blev ställd för ca 4-5 år sen.

Sidan laddades på: 0.371 sekunder