Låga betyg fördubblar risken för schizofreni

Mer
15 år 7 månader sedan #141219 av Bitte
Jag tror de första tecknen på schizofreni redan börjat då och att det är därför man får dåliga betyg. Jag kan bara gå efter mig själv som fick sluta skolan i början i nian. Mitt slubetyg från skolan blev åttans betyg pga att dom inte kunde sätta betyg på mig i nian.
Mina problem började ännu tidigare då jag trodde att jag blev förföljd av djuren och hade tidigt social fobi.
Mer
15 år 7 månader sedan #141245 av AnnKatarin
Konstigt! Jag hade medelmåttiga betyg på högstadiet och gymnasiet (dock något bättre i gymnasiet, VG i snitt). På universitetet var jag kursetta i 2 år. De bästa tentorna har jag skrivit när jag varit psykotisk, eller mått dåligt...Konstigt, som sagt var :--S
Mer
15 år 7 månader sedan #141252 av Bitte
Det beror nog på vilken grad och vilken sorts schizofreni man har. Jag försökte mig på komvux senare i livet vilket ledde till att jag började anklaga dom andra för mobbing och konsperationer, Studierna gick inget vidare jag fick plocka bort en del ämnen som jag inte hade ork till att läsa och koncentrationssvårigheter.
Mer
15 år 7 månader sedan #141253 av Geta
Figuren, din schizofreni måste ha visat sig ovanligt tidigt.
Hade du kontakt med skolkurator eller någon annan
när du slutade skolan i förtid?
Mer
15 år 7 månader sedan #141258 av AnnKatarin

Figuren skrev: Det beror nog på vilken grad och vilken sorts schizofreni man har. Jag försökte mig på komvux senare i livet vilket ledde till att jag började anklaga dom andra för mobbing och konsperationer, Studierna gick inget vidare jag fick plocka bort en del ämnen som jag inte hade ork till att läsa och koncentrationssvårigheter.


Jo. det är nog sant. Jag fick diagnosen för knappt ett halvår sedan. Så jag vuxen när jag fick första tecknen på schizofreni.
Mer
15 år 7 månader sedan #141259 av Bitte

Geta skrev: Figuren, din schizofreni måste ha visat sig ovanligt tidigt.
Hade du kontakt med skolkurator eller någon annan
när du slutade skolan i förtid?

Ja skolkuratorn var inkopplad och de socialamyndighetrna. Och det är inte så ovanligt som man tror att schizofreni kan visa sig väldigt tidigt, men de flesta slår bort det och tänker att det är väl "åldern"