Låga betyg fördubblar risken för schizofreni

Mer
15 år 7 månader sedan #141350 av Libellule
Jag ska börja plugga igen. Har långa universitetsstudier bakom mig, men har inte läst sedan jag började medicinera mot bipolaritet. Är ganska orolig för att jag inte ska klara det, inte längre kunna fokusera. Samtidigt ser jag förstås fram emot det.
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #141400 av aivo
Det är förstås tvärtom..
Schizofreni ökar risken för låga betyg
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #141403 av aivo
ja skiter i grangertester eller kausalitet som
också är termer påhittade av människor
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #141414 av aivo
och med det menar du vad? :)
Mer
15 år 7 månader sedan #141504 av Admin1

Figuren skrev: Eftersom jag hade mycket trubbel som barn och ungdomstiden med både det ena och det andra och hamnade totalt fel eftersom jag blev placerad i ett mysko hem och sen 17 års ålder bodde själv kom jag inte till någon psykiatri. Jag levde mitt liv och skaffade mig ströjobb och fatsa jobb som blev katastrofala. Jag har fått byta orter och arbeten ofta pga trubbel. Jag kom till en läkare för att jag var sjuk i kroppen i mitten av åttiotalet och han skrev då schizofreni ? i sina journaler men det visste jag inte om förrän flera år senare när en annan lungläkare begärde att få ut hans journaler. Då bad jag om att få läsa samtliga journaler och fick se vad dom skrivit om mig. Och jag blev helt bestört för jag var ju inte psykiskt sjuk minsann.
Och jag förträngde det hela tills en annan läkare skickade mig till psyket. Hos honom gick jag i 10 år tills han slutade och han hjälpte mig att förstå att jag var schizofren som jag förnekat, diagnosen blev ställd för ca 4-5 år sen.


Fantastiskt. Läkaren misstänkte att du hade schizofreni för 20 år sedan redan, men du har bara haft diagnosen schizofreni i 4-5 år. Om jag fattade rätt, så fick du kontakt med psykiatrin först för 10 år sedan. Hur länge har du använt antipsykotika?
Mer
15 år 7 månader sedan #141521 av Bitte
Det har jag haft i några år. Först provade dom med en mängd olika antidepressiva som inte gav något resultat eller t.o.m blev sämre. Jag har haft mycket negativa symptom i herrans massa år så dom trodde att jag var mycket deprimerad. Men sen fick dom se när jag föll i psykos efter psykos. Och han som först skrev en undran om det var schizofreni hade jag en blandning av negativa sympton och psykotisk sinnelag, allt utan att jag själv förstod det. Jag hade ju mått så i så gott som hela mitt liv så jag visste inte om annat.
Just nu pendlar jag fram och tillbaka så jag undrar hur det går hos doktorn i morgon.

Jag gick på en svarvkurs för många år sedan och där kallade dom mig för pokerface eftersom jag såg ut sån.