känner någon igen något av det här?

  • Joppe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #181892 av Joppe
Den senaste tiden har varit en tid av oro, ångest. Bl.a. då det verkar pågå verksamhet lite varstans i samhället.
Meddelanden tränger fram vid olika tillfällen, inte minst då man försöker jobba. Media blir öppna kanaler för psykiska meddelanden. Man kan tycka det verkar vara väl fria tyglar ibland. Stressande och i bland jobbigt i opassande situationer.
Förändringen kom plötsligt efter en längre tid influensa. Tidigare var det lugnare.
Jag misstänker att jag är övervakad på lösa grunder. I bland känns det som man hamnat på någon av samhällets baksidor. Det ger en del osäkerhet och kan även bli skrämmande ibland.
Jag har också haft syner, och då framförallt skuggor. Ibland har det medfört känslan av att någon befinner sig utanför dörren, men också inne i bostaden. Dessa skuggor har haft olika skepnad, och haft olika aktiviteter för sig.
Har haft lite kontakt med psykiatri. Har då tyckt att läkaren bagatelliserar problem, verkar vilja prata om något annat.
Vid nästa återbesök ska jag försöka få Lyrica att komplettera med, eftersom jag inte tycker att Seroquel inte räcker till mot de här problemen.
Det enda jag nu har glädje av är att skuldbetalningen är över. Nu är jag fri från Kronofogden.
Mer
15 år 2 månader sedan #181896 av Geta
Det jag känner igen är det här, att efter en förkylning
så blir jag rejält däckad upp till en månad efteråt.
Vad skönt att du blivit av med dina skulder!
Mer
15 år 2 månader sedan #181901 av Nissegossen
Låter som symptom på paranoia! Inte lyrica vad jag förstår utan höjning på antipsykos medicinen eller ett helt annat preparat! Jobbigt med förföljese mani och känslan av att vara övervakad och då i alla situationer,, när du tycker dig få information som du tolkar det som genom TV och många andra kanaler och ställen som du ställs inför.

Passa dig så att du inte åker på en regelrätt psykos!

Har du möjlighet att själv tillfälligt höja din antipsykos medicin så börja med det så snart som möjligt och sök läkarkontakt på nytt, för då har han inte fattat din situation rätt just nu!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 2 månader sedan #181904 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Syn-hallisar
Sådana synhallucinationer som du pratar om är ett av många olika tecken på kraftfull ångest. Se om du finner något samband när de dyker upp och dokumentera inför nästa läkar-besök. De ter sig precis som du förklara - som en skugga av någon i ögonvrån och känslan av att någon smyger runder utanför huset.
Bara så att du vet så är det ingen där som kan skada dig - men försök finna vad som orsakar dem. Vad du tänker på strax innan och även efteråt. Vilka tankar som kommer upp - även om det bara är fragment....

Den bästa läkaren är sig själv - om man bara vågar vara uppmärksam. Men det betyder inte att detta är något som du bör gå igenom själv. Att prata om det är A och O.

Lycka till....
Mer
15 år 2 månader sedan #181917 av Drummer
Vilken Seroqueldos har du?

Det du har tyder på paranoia och jag vet vad det innebär. När man har paranoia kan man inte lita på vad som sker utanför sig själv. man kan tolka den minsta lilla sak att bli stor. Hoppas du får ordning på livet igen så du att du får må bra igen. Det är klart att förkylningar drar ner en och man upplever sig svagare i psyket.
  • Joppe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #182084 av Joppe
Svar från Joppe i ämnet känner någon igen något av det här?
Tar i dag 300 mg depot /dag.

Håller för övrigt med om att det här är åt det paranoida hållet. Läkare har tidigare framhållit att det är ett inslag av paranoia i sjukdomssorten.
Tackar för alla tips och bra förslag. Ska försöka hitta rätt dosering av antipsykosmediciner i nästa samtal med läkare.
Lyckligtvis blir det tillfällen då och då besvären är något mindre.