varför får man schizofreni - Orsakerna till schizofreni?

Mer
12 år 11 månader sedan #399079 av Geta
Synaps[/url:2orcgr3w]
Mer
12 år 11 månader sedan #399082 av Geta
Det jag undrar över är hur man har kommit fram till synapsfel?

Har personer med Aspergers också synapsfel eller har de neuronfel?
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256538 av Vatten

Admin1 skrev: Vatten,

Att schizofrenin ökade på 1800-talet när folk flyttade in till städerna läste jag i boken Surviving schizophrenia. Tydligen skrev man mycket om detta i tidningarna på den tiden, eftersom man tvangs bygga nya mentalsjukhus. Det ansågs nästan vara en epidemi. Risken att drabbas av schizofreni är större i städer än på landsbygden. Kanske kan flytten i sig också öka risken?


Man kan väl också tänka sig att på landsbygden förr i tiden fanns det inga större diagnosmöjligheter och att de med schizofreni då bara "störde" de närboende på sin höjd. vilket kanske inte var så många där och då?

Kombinerat med att om dessa senare flyttade in till storstan med samma störning så sågs denna av betydligt många fler. samt att denne också fick tillgång till stadens läkarcentraler och sjukhus vilka inte fanns att tillgå på landet på den tiden?

Vad vi vet om Schizofreni och hur vi vet det samt med vilken styregrad vi vet det är intressant.
www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0920996408000716
Schizophrenia, “Just the Facts”: What we know in 2008: Part 1: Overview Osv.... är en intressant serie som listar kända orsaker till Schizofreni, vad som verkligen är fakta och graden av bevis som finns för just det. Här har jag inte hittat något om stadens funktion som schizofreniframkallare. Däremot är det kännt att en person som födds och levt sitt första år i en storstad har en ökad risk att utveckla schizofreni senare i livet.

Vad anser du dig hitta den mest kompletta sammanställningen om orsakerna till Schizofreni? Alltså vad vi verkligen vet typ "Just the facts"
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Vatten.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256544 av Geta
På landsbygden förr hade man stor acceptans för originella människor. De bodde oftast kvar i föräldrahemmet. I stan fick man vara så god att anpassa sig.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256548 av Vatten

Geta skrev: På landsbygden förr hade man stor acceptans för originella människor. De bodde oftast kvar i föräldrahemmet. I stan fick man vara så god att anpassa sig.

Kan gott tänka mig att stadsborna menade att de schizofrena kom från bondlandet förr i tiden och att detta också är orsaken till benämningar som bonnfånar etc....

Många fick nog sin diagnos i staden pga av att där fanns resurserna och där uppmärksammades naturligtsvis flera på samma beteende som tidigare.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256551 av Fantasio

Geta skrev: På landsbygden förr hade man stor acceptans för originella människor. De bodde oftast kvar i föräldrahemmet. I stan fick man vara så god att anpassa sig.

Morfars storebror bodde hos mormor och morfar tills han hamnade på ålderdomshem. Han var ett riktigt original som vissa ville ha in på mentalsjukhus. Han tyckte om att strosa i naturen.