varför får man schizofreni - Orsakerna till schizofreni?

Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256767 av Vatten
Tecken på Socialt Mindervärde och tidiga sociala svårigheter
Chansen att utveckla schizofreni har visat sig öka med antalet ogynnsamma sociala faktorer (t.ex. indikatorer på socioekonomisk nackdel eller social utslagning) som finns i barndomen. Stressfulla livshändelser föregår generellt schizofreni. En personlig eller ny familjhistoria med migration är en betydande riskfaktor för schizofreni, som har kopplats till psykosocial motgångar, socialt nederlag från att vara en utomstående, rasdiskriminering, familjedysfunktion, arbetslöshet och dåliga bostadsförhållanden.] Arbetslöshet och tidig avskiljning från föräldrar är några viktiga faktorer som ansvarar för de högre andelen schizofreni bland brittiska afrikanska karibiska befolkningar, jämfört med infödda afrikanska karibiska populationer. Detta är ett exempel som visar att social nackdel spelar en lika stor hand i början av schizofreni som genetik.

Barndomsupplevelser av övergrepp eller trauma är riskfaktorer för en diagnos av schizofreni senare i livet.Stora befolkningsstudier i stor skala har visat att förhållandet är ett orsakssamband, med en ökande risk med ytterligare erfarenheter av misshandel, även om en kritisk granskning antyder konceptuella och metodologiska frågor kräver ytterligare forskning. Det finns vissa bevis för att motgångar kan leda till kognitiva fördomar och förändrad dopamin-neurotransmission, en process som har kallats "sensibilisering". Barndomstrauma och sömn eller separering i familjer har visat sig vara riskfaktorer för schizofreni och psykos.
Specifika sociala erfarenheter har kopplats till specifika psykologiska mekanismer och psykotiska upplevelser i schizofreni. Dessutom har strukturella neuroimaging-studier av offer för sexuellt övergrepp och andra traumor ibland rapporterat om resultat som liknar dem som ibland finns hos psykotiska patienter, såsom tunnning av corpus callosum, volymförlust i främre cingulatbarken och minskad hippocampal volym.

Ovan Snabböversatt med google translate
Epidemiology of schizophrenia
Causes of schizophrenia

En otillåtande social kultur verkar öka på problematiken. Kopplingen mellan Etnisk densitet och schizofreni ligger ju i att det är bättre för invandrare att bo med invandrare ur samma grupp. Man kan anta att de därmed slipper möta andras missunsamma och outalade eller uttalade negativa hållning (Det är min gissning...varför skulle det annars spelar någon roll med etniciteten på gruppen man bor med? )
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Vatten.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256779 av Cosmos
Alltför ofta dyker socioekonomiska faktorer upp som förklaringsmodeller till bl a brottslighet, asocialt beteende, stress, utanförskap och nu alltså psykiska sjukdomar. Men att vara fattig och bo i ett miljonprogramsområde gör ingen kriminell och/eller sjuk.

En annan modell som verkar lite mer spännande, beskriver hur neuropsykiatriska symptom och även psykoser kan vara en effekt av streptokockinfektion.

www.tv-helse.se/psykiska-sjukdomar-streptokockinfektioner/
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256782 av Vatten

Cosmos skrev: Alltför ofta dyker socioekonomiska faktorer upp som förklaringsmodeller till bl a brottslighet, asocialt beteende, stress, utanförskap och nu alltså psykiska sjukdomar. Men att vara fattig och bo i ett miljonprogramsområde gör ingen kriminell och/eller sjuk.

En annan modell som verkar lite mer spännande, beskriver hur neuropsykiatriska symptom och även psykoser kan vara en effekt av streptokockinfektion.

www.tv-helse.se/psykiska-sjukdomar-streptokockinfektioner/

Causes of schizophrenia
Schizofreni Orsaker (på Svenska)

Det finns en massa orsaker till schizofreni, de sociala är bara några av de faktorer som påverkar på en statistisk nivå. Infektioner som du tar upp är en annan faktor, störst utslag verkar HCMV och röda hund ha, (vill ja minnas) om mamman får det innan barnet föds alltså. Läs gärna länkarna som helhet. Att vara adopterad brukar ibland anges som en faktor som ökar förekomsten flerfaldigt, där finns både sociala och prenatala faktorer varav ingen behöver vara medvetliggjord för den adopterade. Infektioner ger stress för fostret med mindre tid för återhämtning, Vilket gör att många av orsakerna förutom de rent genetiska till stor del kan sammanfattas med just

Stor Stress och mindre möjlighet för återhämtning
När sedan stressen skenar med än mindre möjlighet för återhämtning uppstår förr eller senare ett så stort behov av återhämtning att det kommer att ske i de områden av hjärnan som bäst behöver det. Den effektivaste formen av återhämtning är sömn och ett av sömnens företräden kommer som en dröm. (det är min uppfattning efter att ha läst igenom de kända Schizofreni orsakerna, någon som har en bättre förklaring?)
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Vatten.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256783 av Nissegossen
Schizofreni kan smitta, det i en familj som en lider av Schizofreni kan smitta än frisk som bor med en som har sjukdomen, boten är att den som annars är frisk blir då också utan medel blir frisk så fort denne lämnar miljön där den som har sjukdomen.

Men sjutton inte smittar inte Schizofreni och jag är inte min sjukdom, jag har en diagnos och inte sjutton är jag Schizofren, jag har en diagnos och inte är jag sjukdomen personifierad

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256784 av Geta
Vart har mrsearlgray tagit vägen? Hon skulle göra en video om orsaken eller orsakerna till Schizofreni.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256794 av Cosmos
Du har rätt, det finns inget entydigt svar till varför sjukdomen drabbar bara vissa trots att man växt upp i likartade miljöer. Stress-sårbarhetsmodellen kan förklara hur detta sker men man får ha ett öppet sinnelag.

När jag var 9-10 år drabbades jag av hjärnhinneinflammation och svävade mellan liv och död ett par dygn. Det var ett påssjukevirus som framkallade sjukdomen i mitt fall. Vid 14 drabbades jag av en psykos och på senare år har jag funderat över en koppling mellan infektionen och psykosen. Men jag tror inte det var enda orsaken utan en rad faktorer i min hemmiljö bidrog sannolikt.