Schizofreni har psykologiska orsaker - inte biologiska

  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #275664 av Schizobrain
Att Schizofreni har psykologiska orsaker förstår vem som helst med Schizofreni och en bra sjukdomsinsikt. Försvarare av biologiska orsaker är de som försvarar sina erhållna sociala maktpositioner. Positioner som har erövrats på bekostnad av att utsatta har slagits ut med psykisk sjukdom. Det är egenligen så trivialt att det blir svårt att förstå och ometvetet förnekas av försvarare av biologiska orsaker. Det som gör saken värre är att vad de sjuka anser inte räknas genom att de diagnosticeras som otillräkneliga och förhindras omedvetet att få full sjukdomsinsikt.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #275672 av Jaana79
Biologiska orsaker tror jag = socialt arv. Det påverkar kemin i kroppen vad man är med om precis som tankar påverkar känslor.
Mer
14 år 1 månad sedan #275682 av joy
Om den biologiska går en på psyket- så kan det bli psykologiska orsaker.
Tänkvärt.
Det kan bli. :D :) vad tror ni.??
Mer
14 år 1 månad sedan #275683 av joy

Jaana79 skrev: Biologiska orsaker tror jag = socialt arv. Det påverkar kemin i kroppen vad man är med om precis som tankar påverkar känslor.


Socilat arv och skit miljö.
  • Mr Psychotic
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #275693 av Mr Psychotic
Jag tror detsamma som läkarkåren nuförtiden, nämligen att man har en sårbarhet och då man utsätts för tillräckligt med dålig stress så drabbas man av schizofreni. Detta innebär att schizofreni är beroende av biologi (arv) och miljö (stress).
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #275696 av Schizobrain
Socialt arv och social miljö är de psykologiska orsakerna. Sjukdomen går att mäta biologiskt. Gäller inte bara Schizofreni (all psykisk sjukdom där man fötts med en frisk hjärna).