Vad exakt är ett psykiskt funktionshinder?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 veckor sedan #286598 av
Hej! Jag undrar lite över definitionen "psykiskt funktionshinder". Vad gör en psykiskt funktionshindrad? När räknas man som det? Hur påverkar det livs- och arbetssituationen?
Själv har jag två neuropsykiatriska funktionshinder. Är det samma sak som psykiskt funktionshinder, eller är "psykiskt funktionshinder" mer de negativa symptomen vid schizofreni?
Lite nyfiken, bara.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286601 av Geta
Det är sällan som man talar om funktionshinder vid schizofreni.
Trots att det verkligen förekommer.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 2 veckor sedan #286609 av Jocke
Funktionshindret vid schizofreni är att vi är begränsade socialt sett. För min del består denna funktionshinder av en begränsad livsgnista. När jag tycker livet är skittråkigt går jag och lägger mig, kan sova jättelänge ibland av ren tråkighet. Det är alltså en negativ symptom bland andra som synkroniserar till denna effekt att man har inte en fulländad initiativförmåga.

Det kognitiva, där man inte kan samordna sina tankar så jättebra utan det mesta glider mest ut i sanden. Många kan nog försöka känna igen sig i detta, men allt detta består av sublima effekter som samordnar till att livet inte är en dans på rosor, för att inte snacka om rösterna.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 2 veckor sedan #286610 av Bitte
Begränsad livsgnista var bra formulerat.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286617 av Geta
Begränsad social förmåga kan läggas till som funktionshinder.

Till exempel den här tråden om påskmat. Inte lagar man en
massa påskmat när man har schizofrena FUNKTIONSHINDER.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286619 av Potte-Boa Jösse
Tur att det finns en viss liten gnista om än begränsad.