Makabert påstående

Mer
18 år 8 månader sedan #20358 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Makabert påstående
Admin1,

Kan det inte vara så att västvärldens högteknologiska kapplöpning påverkar oss alla alltmer. Radio, tv och andra medier är så väl uttvecklade i i länder att det är stort sett är möjligt för vem som helst att starta en tv kanal eller sända olika typer av signaler.
Mer
18 år 8 månader sedan #20381 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Makabert påstående
Radio, TV och mobiler finns numera också i uländer. De är ganska populära medier där. Jag har aldrig läst att det skulle finnas en koppling mellan sådana signaler och psykotisk sjukdom. Psykotisk sjukdom fanns långt innan radio och TV kom och verkade börja öka redan på 1800-talet.
Mer
18 år 8 månader sedan #20579 av Ida1
Svar från Ida1 i ämnet Makabert påstående
Det är väl inte alls konstigt, det är ju snarare HELT LOGISKT! Eftersom allting är socialt konstruerat är självklart även psykisk sjukdom det. Jag tror att vi föds som tomma skal (naturligtvis inte bokstavligt talat) och allting som finns inuti oss finns där ENBART pga inlärning, inget annat.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20595 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Makabert påstående
Visst lever vi ett sammanhang... Och tar in och blir påverkade av vår omgivning... Men jag tycker att säga att det enbart beror på vår omgivning eller att det beror på det sociala är att sätta indiven i en slags offerroll. Och då är det lätt att känna att det inte är något att göra åt... det beror ju ändå på alla andra eller min bakgrund osv.... Jag ser att mycket av mina sår nu beror på att jag reagerade på min omgivning på ett visst sätt mycket pga av att jag inte förstod VARFÖR de betedde sig som de gjorde. Numer ser jag att det jag har inuti ofta speglar sig utåt... Tex om jag tänker att jag är ful så har jag fått kommentarer om att "Vilken ful" från min omgivning. Likaså har jag ser jag uppskattning i andra om jag uppskattar mig själv.... Peronligen så tror jag att vi väljer vår familj och vilket land vi vill leva i innan vi föds för att vi ska lära oss så mycket som möjligt.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20605 av One
Svar från One i ämnet Makabert påstående
Psykisk sjukdom har både att göra med genetiska och sociala faktorer. Det vi ärver är en slags "tunnväggighet", en sämre rustning för omgivningens påfrestningar om man så vill. Det sociala arvet spelar roll på det sätt vi väljer att handskas med dessa påfrestningar; vi lär oss hantera svårigheter på ett sätt vi lärt oss att det fungerar.
Själv har jag en massiv hereditet för psykisk sjukdom; snart sagt alla på min pappas sida har varit sjuka. Men samtidigt har jag växt upp i en miljö full av misshandel och förtryck. Så jag antar att för min del fanns inte mycket hopp att klara mig undan :evil:

Det kan tyckas sympatiskt att reducera psykisk sjukdom som enbart beroende av omgivningen. Men samtidigt säger man ju att detta inte [i:pp930avh]är[/i:pp930avh] en sjukdom utan bara lite hokus pokus som sjukvården inte ska belastas med. Risken är att psykisk sjukdom banaliseras och enbart blir en fråga för (icke-utbildade) kuratorer. Medicinerg blir ju också något ifrågasatt; varför ta piller mot något naturligt.

Man undrar ju i sitt stilla sinne när den dagen kommer då man betraktar cancer som något omgivningen skapat, eller att reumatism beror på att man skyddat sig dåligt mot kyla. Varför kan inte psykisk sjukdom betraktas som en sjukdom bland andra? Varför är det så onaturligt att ha denna sjukdom? Klart är att omgivningens intolerans mot psykiskt sjuka bottnar i en rädsla för att själv drabbas av detta.
Mer
18 år 8 månader sedan #20606 av Geta
Svar från Geta i ämnet Makabert påstående
Det är bara det att schizofreni är så
komplicerat.
Det är ju konstigt att forskningen inte
kommit längre.
Men å andra sidan så är väl inte
cancer eller reumatiska sjukdomar
helt utredda heller.
Schizofreni drabbar hela människan.
Det är ett så underligt tillstånd man
kommer in i . Många här har skrivit om
att de inte talat med närstående om hur
de upplevt det. Det är nog nästan omöjligt
att förklara för någon som inte varit med
om det.