Intervjun om inflammation i hjärnan vid schizofreni

Mer
11 år 8 månader sedan #509212 av Bitte
Vänligen kan du ge oss en kort introduktion till schizofreni?
Schizofreni är den mest handikappande sjukdomen påverkar ungdomar idag. Det påverkar 1% av den totala befolkningen och typiskt orsakar tillbakadragande från samhället, förlust i IQ, oordnade tankar och tal, hallucinationer och vanföreställningar.

Nuvarande behandlingar är baserade på en enda chans upptäckt som gjordes för 60 år sedan, inte återställer människor till normal funktion, och kan orsaka allvarliga biverkningar inklusive fetma och diabetes.

Vad som tidigare känt om orsakerna till schizofreni?
Vi vet att schizofreni har både genetiska och miljömässiga riskfaktorer. Efter chansen upptäckten att en kemisk förening kan minska ångest och lugna hallucinationer hos personer med schizofreni, upptäcktes det att denna kemiska blockerade en viss hjärna receptor, dopamin-receptorn.

Denna observation leder till teorin att schizofreni kan orsakas av ett överskott av dopamin i hjärnan, en teori som fått en del starkt stöd. Det tog också upp frågan: varför skulle det bli för mycket dopamin i första hand?

Mer moderna teorier tyder på att hjärnbarken, som normalt kontrollerar dopaminneuron, är svag och att sjukdomen verkligen börjar i cortex.

Tidigare har trott neuropathologists tittar på cortex att det inte fanns några tecken på svaghet eller cellskada som helst i hjärnan.

En av de mest spännande upptäckterna i modern neuropatologi är att det faktiskt celler som är skadade, men de är små hämmande nervceller i hjärnbarken och kan ha missat i tidigare utredare. Det faktum att kortikala hämmande nervceller skadas är det mest överenskomna hitta på fältet idag.

Hur gick din forskning ursprung?
Vi var borrar ner och undersöka molekyler som gjorts av celler för att söka efter ännu mer specifik neuropatologi, försöker avslöja de möjliga orsakerna till nedläggningen av hämmande nervceller.

Vi ville använda den senaste tekniken för att undersöka tusentals molekyler på en gång med extrem känslighet för att se vad hjärnorna själva kunde berätta om hur molekylära miljö cortex kan vara olika i schizofreni jämfört med kontroller.

Vi kopplade Denna upptäckt synsätt med en hypotes tillvägagångssätt. Vi kan granskas en gammal teori som det inte fanns någon gliosis i hjärnan hos personer med schizofreni (som skulle förutsägas om det fanns celldöd och neuronala skador). Vi använde modern färgning metoder och det största antalet prover som någonsin studerats och hypotesen att om vi såg på rätt sätt skulle vi i själva verket upptäcka gliosis.

Vad var din forskning hitta?
För det första att det faktiskt fanns bevis för gliosis i cortex. I själva verket var det den lilla glia, den mikroglia, som förhöjda i hjärnan hos personer med schizofreni. Dessa gliaceller är de residenta immunceller i hjärnan och en ökning antyder att de reagerar på neuronal skada.

För det andra fann vi flera typer av molekyler normalt produceras av immunceller, så kallade cytokiner, som skall kraftigt ökade i cortex hos personer med schizofreni.

Båda dessa rader av bevis tyder på att det är en aktiv process av kortikal skador i hjärnan hos människor som lider av schizofreni. Vi hittade en stor andel, omkring 40% av de personer med schizofreni föll i denna höga inflammation grupp.

Vilka konsekvenser har din forskning för behandling av schizofreni?
Bland de många konsekvenser, är en som schizofreni verkligen ha en biologisk grund. Våra upptäckter innebär att ökningar i cytokiner som rapporterats i blodet hos människor som lider av schizofreni kan kopplas till ökad cytokiner och immunaktivering i hjärnan.

Vi kan nu kunna utveckla ett blodprov baserad biomarkör för att identifiera dem med neuroinflammation som en del av patofysiologin vid denna sjukdom. Viktigt kan behandlingar som utvecklas för att behandla neuroinflammation ge nya terapier för personer med schizofreni.

Eftersom svaret på neuroimmuna terapier kan vara dramatiska, kan vi se återställande av funktion och en del människor "botas".

Hur tror du nya behandlingar för schizofreni kommer att jämföra med immun suppressants som redan finns för olika förhållanden - till exempel de som används som anti-avvisande läkemedel i post-transplanterade patienter?
Jag är inte säker på att globala immun suppressants kommer att vara ett sätt för behandling av schizofreni. Vi måste lära oss mer om den process som pågår i hjärnan och hur man bäst definierar vilken aspekt av ett mycket komplicerat immunsystem har gått fel.

Det är också troligt att det kommer att finnas olika orsaker till neuroimmuna dysregualtion i olika personer med schizofreni och vi bör tänka på att utveckla sätt att skilja dessa och rikta behandling.

Så skulle jag föreslå användaren en laserstyrda, i stället för en slägga, strategi. Även vi som är intresserade av att behandla de som lider av schizofreni, har mycket att lära av andra forskare och läkare som redan behandlar neuroimmuna sjukdomar, såsom neurologer och immunologer, men vi åtminstone börjar att ha samtal över traditionella delar av medicin.

Vilka planer har du för ytterligare forskning på detta område?
Jag planerar att starta en klinisk prövning som syftar till att immunsystemet. Vad jag kommer göra annorlunda än de som har gått före, är att först välja deltagarna att komma till rättegången bygger på en positiv immun profil i blodet och att använda ett mer målinriktat tillvägagångssätt.

Hur tror du på framtiden för schizofreni behandlingen kommer att utveckla?
Vi kommer att gå mot en mer personlig, förebyggande metod för behandling av personer med psykiatriska problem.

Som vår biologisk förståelse växer kommer vi att kunna flytta fler läkemedel inför rätta i schizofreni. Vi kommer att utveckla biomarkörer för att hjälpa skräddarsy behandlingar och så småningom kommer vi att kunna utveckla, inte en, men många botemedel.

Vad tycker du om den nuvarande DSM IV definitionen av schizofreni? Tror du att de klassiska subtyper av schizofreni bör tas bort från DSM V definition?
Jag tror att vi ska använda biologisk information för att klassificera subtyper av schizofreni eftersom det kommer att vara mest informativt att förstå vad som händer i varje enskilt fall och att få rätt medicin för rätt person.

Vill du göra några ytterligare kommentarer?
Samtidigt som jag är tacksam för det stöd för neurovetenskap Research Australien (NeuRA), den Macquarie Group Foundation, Schizophrenia Research Institute, University of New South Wales, New South Wales hälsa, och det nationella hälso-och Medical Research Council för att stödja min forskning, mer pengar är i desperat behov om vi snabbt främja dessa nya och spännande upptäckter till nya behandlingar.

Med moderna verktyg, som bygger på senaste framstegen i vår biologisk förståelse av schizofreni, och med visionärt ledarskap på plats tror jag härdar till denna förödande sjukdom är möjliga i vår livstid. Nu är det dags att göra en seriös satsning.
Mer
11 år 8 månader sedan #509254 av Nissegossen
:tänk Bitte, har du någon länk?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #509259 av Bitte
Jag har bara översatt texten som finns under Nyheter här på Viska. Överskriften är: Intervju om inflammation i hjärnan vid schizofreni. Det är administratör som har satt in den nyheten.
Det finns en mycket bra översättnings motor på Goggle. Min engelska är inte den bästa så jag använder den. Kan nog tro att flera här på Viska tyckert det är jobbigt eller omöjligt att läsa engelska.
Mer
11 år 8 månader sedan #509274 av Geta
Vilken bra översättning det blev! Ibland översätter sådana där automatiska översättare uppåt väggarna tokigt.
Mer
11 år 8 månader sedan #509288 av Bitte
Jag har inte läst igenom texten så noga ännu. Det är så mycket text så man blir snurrig i knoppen. :)
Mer
11 år 8 månader sedan #509314 av Nissegossen
Det har inte jag heller om jag skall vara ärlig. Det är så enkelt som ett lite tråkigt ämne och egentligen så ointressant och helt enkelt en för stor ordmassa som gör att det tar emot att läsa det. Men, en länk kan man alltid spara på mina bokmärken, men det är nog bra som det är.Iof kunde jag sparat viska länken, men det gör den inte unik...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum