sjukdomsinsikt

Mer
11 år 8 månader sedan #509277 av Trassel
sjukdomsinsikt skapades av Trassel
När jag var inlagd sisst(tror det var i vintras) kom det in en kille med polis.
Han var arg och psykotisk och stod och argumenteterade med AT-läkaren, som
inte kunde prata så bra svenska i dörren. Läkaren sa åt honom att han skulle vara
på avdelningen tills morgonen därpå och skulle få prata med avdelningsläkaren då.
Läkaren sa oxå till honom att han saknade sjukdomsinsikt, patienten stirrade på honom
och utbrast;
"Man kan väl för f*n inte ha sjukdomsinsikt när man inte är sjuk!?"

Sant! och jag började skratta och kunde inte sluta, jag blev tillsagt att gå till rummet,
för jag gjorde alla upprörda + att den nya patienten blev ännu mer upprörd!!!

Vi disskuterade det efter ett par veckor, när vi båda var bättre.
men jag anser fortfarande att han hade en poäng.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
11 år 8 månader sedan #509283 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet sjukdomsinsikt
Det beror på vad sjuk är...! ellerhur? :hjärta
Mer
11 år 8 månader sedan #509286 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet sjukdomsinsikt
Ofta ser man sig som fullt frisk när dom påtalar att man är sjuk. Innan man har fått sjukdomsinsikt.
Mer
11 år 8 månader sedan #509312 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sjukdomsinsikt
Att sakna sjukdomsinsikt är ett tecken på att det kan vara schizofreni och det betecknas som en något svårare form av sjukdomen. Jag själv har aldrig saknat sjukdomsinsikt, då jag själv tog kontakt med psykakuten akut och under tiden de hade mig där för observation under de 6 mån det tar att ställa diagnosen frågade mig en annan patient hon var bipolär, vad jag trodde själv att jag hade för sjukdom. Jag sade utan tvekan schizofreni, så jag satte min diagnos på mig själv först av alla. Hon såg då på mig och rös. Hon var några år äldre och var småskolelärare och hade teckningar tapetserade på sitt rum från hennes klass som hon undervisade.

Men jag hade också flabbat högt om jag hade hört det. :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #509408 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdomsinsikt
Under en akut psykos förlorar man sjukdomsinsikten, eftersom man tror psykosen är verklig. Själv är jag ett undantag för jag var säker på att min psykos var just en psykos och sökte hjälp på psykmottagningen. Det finns de som konstant saknar sjukdomsinsikt och de brukar vara sjukare än andra och få mer tvångsvård. Bland antipsykotikan sägs Clozapine eller Leponex kanske kunna förbättra sjukdomsinsikten.
Mer
11 år 8 månader sedan #510019 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet sjukdomsinsikt
Jag förstod helt nyligen att saker på TVn också verkar kunna vara rena hallucinationer ibland.

Förut trodde jag Gud passade på att placera mig nära TVn just när någon där sade någonting "till mig" samtidigt som det passade in i sändningen.

Förbryllande hur underligt fenomenet är...

/notwoodstock