Vart tog trollen vägen?

Mer
18 år 2 månader sedan #31102 av Graatass
Jag gillade verkligen den där hallucinationen med trollen med förkläden! Förstår att hallucinationer måste vara verkligen förvirrande, eftersom man just för stunden inte riktigt vet vad som finns och vad som inte finns.

En annan fråga som jag har funderat över, skulle man med framtidens kunskap om DNA och genetik hitta "Den schizofrena genen", skulle ni vilja att den togs bort då?
Det sägs ju i andra sammanhang att allting har två sidor...
Mer
18 år 2 månader sedan #31105 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Vart tog trollen vägen?
Hubin
Studie visar att vissa synillusioner inte lurar schizofrena
i samma grad som icke schizofrena.
Mer
18 år 2 månader sedan #31106 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vart tog trollen vägen?
Man kan nog inte ta bort nån gen hos en vuxen person... ev kan man byta gener i ett befruktat ägg så att sjukdom inte uppstår.... men det är nog både dyrt och svårt och bara några få kommer att göra sånt om det går...

Jag tror inte att en gen ger schizofreni... utan kanske en kombination av många gener.... och dessa kanske är kopplade till annat än sjukdom också... så att man inte vill byta ut dem...

Största risken med att identifiera gener som har med sjukdom att göra är att folk kan välja att abortera de foster som har generna och kanske skulle kunna få sjukdomen...

Det perspektivet skrämmer mig mycket.... vill inte att vi går mot en värld där bara de "perfekta" människorna får finnas...

Tror ändå inte att vi är på väg dit.... utan går mot att hitta bättre botemedel och sätt att handskas med sjukdomar...

Schizofernivården är ju mycket bättre idag än för 20 år sedan.... och det är inte så svårt att leva ett gott liv med en psykos idag...
Mer
18 år 2 månader sedan #31109 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vart tog trollen vägen?
Det finns säkert något syfte med att det
finns schizofreni.
Det är riskabelt om man försöker gå in i
arvsmassan och försöker ta bort gener.
Kan man det överhuvudtaget?
Var och varannan dag så kablas det ut i
nyheterna att man hittat den och den genen.
Sedan brukar det bli tyst.
Vad blir det kvar för människor när vissa bortsorteras?
Vem bestämmer om det?
Kommer världen att bli bättre om man vidtager
sådana åtgärder.
Då kan det inte stanna vid schizofrena utan drabba
de flesta "halta och lytta."
Vem kommer att gå säker?
Mer
18 år 2 månader sedan #31115 av leva
Svar från leva i ämnet Vart tog trollen vägen?
Geta,

Ingen kommer att gå säker. Den perfekta mänskan finns inte eftersom ingen vet vad som är perfekt. Det som är bra för en är fel för en annan.
Mer
18 år 2 månader sedan #31124 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vart tog trollen vägen?
Människan är oerhört komplex, inte minst hennes hjärna. Ju fler trådar, desto större risk att något blir (tillfälligt el permanent) fel. Det får vi leva med. Jag hoppas och tror att hela den här galna genforskningen kommer att avstanna.