delayed post traumatic stress disorder from infancy

Mer
10 år 5 månader sedan #624250 av Mjpop
På sextio talet fanns det en psykiatiker vid namn Clancy mckenzie som genom en upptäckt kom fram till att schizofrena patienter verkade se verkligheten ur en liten bebis synvinkel. Han kom senare fram till att det förmodligen kanske var ett seperations trauma från bebis tiden som orsakade sjukdomen, och ett utlösande seperations trauma från en annan viktig person. Detta kallas delayed post traumatic stress disorder from infancy. Det handlar rent psykologiskt att om en bebis separeras från mamman under de första 18 månaderna så krävs det bara ett utlösande seperations trauma för att sjukdomen ska utlösas. Förut visste jag inte vad jag skulle tro om detta men sen vet jag att blev separerad från mamman när jag var 16 månader och det utlösande seperationen när jag var 14 år. Jag vet att min psykos berodde på seperationer. Med seperationer menar jag inte att man aldrig träffar sin mamma mer utan det kan vara en känslomässig seperation också.

Mckenzie har också kommit fram till att om seperationen kommer vid 15 månaders ålder så tror man att man har kontakt med aliens. Och det intressanta var när jag låg på psyket i våras, och var i princip nästan utan ångest, så träffade jag min pappa och direkt efter så kände jag att jag hade kontakt med aliens, intressant eller hur? Här kommer det intressantaste. Han menar också med teorin att man när psykosen kommer går tillbaka till spädsbarns verkligheten som var aktiverad under den första seperationen. Man blir exakt som det lilla barnet igen, och ser verkligheten ur det. Och som tusan blev jag som ett litet barn igen på psyket, intressant eller hur?

Man kan ta bort ärftligheten ur teorin då teorin inte tror på någon ärftlighet, och har man ens hittat någon schizofreni gen än? nej det har man inte. Man vet inte ens om det är genetiskt eller inte. Att den här teorin är sann tror jag fullständigt på. Och här kommer ett av behandlings metoderna: Seperation from the family. Total seperation från familjen kan dämpa ner massvis med symtom och göra så att man kanske aldrig hamnar i en svår psykos.

Ingen kan någonsin säga att den här teorin inte är sann för mig för jag har upplevt den, jag vet att den är sann. Och även om jag ska köra soja mjölk och gluten fritt, och kanske bearbeta massvis med trauman vet jag att seperationer är farligare för mig än vad en cannabis joint är.

länk: ajp.psychiatryonline.org/article ... eID=172842
Mer
10 år 5 månader sedan #624251 av Geta
Jag har också hört talas om den här teorin. Ett trauma som man utsatts för som spädbarn visar sig inte förrän i tonåren, när livet blir mer kravfyllt och svårare.
Mer
10 år 5 månader sedan #624261 av Amandara
Jag blev bortlämnad som spädbarn vid 6 månaders ålder av olika anledningar och tror säkert att det påverkar på olika sätt...... jag kom till en rätt hård kvinna när det gäller barn och undrar hur jag hade det där egentligen. Men...... jag tycker det bär iväg för långt att analysera saker och ting på det planet..........för jag förstår inte tillräckligt väl.
Mer
10 år 5 månader sedan #624262 av björk
En morron lipade min mor. Och hävdade att hon ej hade befogenhet att ta hand om mig i Ålder
0-3 år. Allt imorgonrock. Spektakel. :rolleyes:
Mer
10 år 5 månader sedan #624376 av Admin1
Jag tror att jag blev inlagd på hudklinik för hudinflammation, när jag var liten och separerad från mina föräldrar. Som inlagt barn på sjukhus så var man ensam förr. Har dock inte märkt några negativa saker av detta. När det gäller uppkomsten av schizofrenin så är man inne redan på att trauman och stress kan utlösa eller trigga sjukdomen. Så detta skiljer sig inte så mycket från vad de flesta forskare idag tycker.

Inflammation diskuteras ju också som en komponent av schizofreni och det hade jag ju också som liten. Infektioner diskuteras ju också som något som kan trigga schizofreni. Infektioner ger ju inflammation i kroppen. Konstigt nog så diskuteras aldrig allergi. Det är ju också en inflammation i kroppen.
Mer
10 år 5 månader sedan #624402 av Mjpop
Trauma utlöser inte schiofreni om du bara får ett trauma i tonåren. Det är seperations traumat från modern och sen en annan seperation från en annan viktig person som utlöser sjukdomen, visst jag är inte så opartisk men jag kan säga såhär. Min morsa slog mig när jag var femton månader, där har vi seperations traumat, jag blev olyckligt kär som 14 åring, där har vi det utlösande. Dock fick jag uppleva trauman månaderna innan med en psykotisk mamma som gallskrek i lägenhet, detta trauman kan ha triggat igång mitt senare narkotika bruk och depression, men det utlöste ingen schizofreni.