Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
10 år 4 dagar sedan #657666 av Admin1
Tidskriften Nature har artiklar om senaste rönen om schizofreni.

Stört tal

Att tala och tänka är samma sak. Problemet med språket vid schizofreni är hur orden kombineras. Underliggande problemet är hur betydelsen lagras i hjärnan och hur individer hämtar och uppdaterar den informationen. Betydelsen lagras vitt spridd över hela hjärnan.

Vid schizofreni finns svårigheter att uppdatera information, vilket begränsar möjligheten att ändra lagrad information och justera talets normala flöde. Detta kan leda till att man fastnar i ett ämne, som gör det svårbegripligt. Om apoteket frågar en sak om medicinen kan man prata om vädret för någon gjorde detta ett par minuter innan.

Betydelsen kan påverkas av att vid schizofreni har en annan verklighetsuppfattning än andra. Problem kan också uppstå när samma ord har olika betydelser, vilket kräver högre tankeförmåga och också förmåga att se ordets sammanhang i meningen. Det är komplext att bygga upp en mening och ord läggs till ord och här stör dåligt ordminne, arbetsminne och svårigheter att se sammanhang.

De med negativa symptom anses ha avtrubbade känslor, men det stämmer inte utan de kan inte kommunicera dem till omvärlden. När man talar om socialförmåga anser 90 % att det är verbalförmåga.

www.nature.com/nature/journal/v5 ... 08S4a.html
Mer
10 år 4 dagar sedan #657671 av Admin1
Läkemedelsutveckling: Svårt med schizofrenimodeller hos djur

Det finns många djurmodeller för schizofreni, som liknar schizofreni, men ännu vet man inte vilken modell som är bäst när man skall testa nya läkemedel mot schizofreni.

Tidigare så testade man efter effekt mot psykos på försöksdjur, vilket gjorde att man bara fick fram nya antipsykotika som verkade på samma sätt. De nya läkemedlen som kommit under 40-50 år har varit ganska lika varandra.

De senaste 15 åren har intresset ökat för kognitiva och negativa symptom, som är en viktig del av sjukdomen. Kognitiva tester för försöksdjur har utvecklats som stämmer överens med kognitiva tester på människa..Det har också utvecklats bättre kognitiva tester för människa.

Problemet med djurmodeller av schizofreni är att det är svårt att skapa schizofreni exakt hos varje individuellt djur även om man framkallar hjärnpåverkan eller genförändringar Det är fortfarande långt innan en djurmodell av schizofreni kan användas för exakt förutsäga effekten av läkemedel hos människa.

www.nature.com/nature/journal/v5 ... 08S8a.html
Mer
10 år 4 dagar sedan #657676 av killergirl
Hur vet man ett djur lider av Schizofreni???...Jag har aldrig stött på något djur som verkar ha det....
Mer
10 år 4 dagar sedan #657678 av Admin1
Det finns olika tester man kan göra som visar att djuret med schizofreni uppträder som en person med schizofreni. En klassiker är hur djuret reagerar på två ljudsignaler t.ex, men det finns många andra tester på djur och också vad gäller tankeförmåga.
Mer
10 år 4 dagar sedan #657681 av Geta
Jo, jag har sett innekatter som rör sig som om de vore katatoniska eller har parkinsonismer.
Mer
10 år 4 dagar sedan #657685 av killergirl
Låter ju spännande...Jag som ändå talat med så många djur..Kanske jag ej märker det utan tycker att dom är som jag...