Är det möjligt att komma tillbaka till sig själv efter psyko

Mer
7 år 1 månad sedan #911862 av Altruism08
Hej alla det här är mitt första inlägg så var schyssta ifall jag inte följer någon regel.


För 4 år sen fick jag en psykos och trodde djävulen var ute efter mig. Jag trodde att folk lyssnade på mig genom mobiler och fick även skumma meddelande från nyhetsankare i tvn. Nu så har allt det försvunnit men jag är utan personlighet. Jag blir lätt påverkad hur jag ska vara och blir som den jag är med. Mitt mi ne är helt borta och minns bara bitar av hur jag var innan psykosen. Innan vägrade jag äta medicin men nu sen 4 månader tillbaka äter jag risperidal.
Jag lider även av altruism och är så osjälvisk att det inte är bra. Jag har skänkt massor av mina kläder innan psykosen bröt ut och även alla mina parfymer. Det var sånt jag gillade som jag skänkte av för att vara snäll eller rättare sagt dumsnäll. Alla utnyttjar mig när jag är så här altruistisk och utan personlighet.

Min fråga är med medicin kan jag komma tillbaka till den jag var innan psykosen? Kan jag använda mina kunskaper som streetwise och sociala färdigheter? Kommer jag kunna ha integritet igen? Är det möjligt och isåfall hur?
Tack på förhand!
Mer
7 år 1 månad sedan #911869 av idefix
Välkommen till Viska, Altruism08!
Mer
7 år 1 månad sedan #911879 av Inwatto
Välkommen, Altruism08!

Jag tror inte man ska sikta på att bli som man var förut för det kan ta 5-10 år att bli återhämtad från psykos. Då går man och är besviken på sig själv lång tid och det kan inte vara nyttigt. Nä, jag tror man ska se att man kan fungera som människa med medicin och att det duger. Man blir bättre och bättre med tiden om man inte återinsjuknar (p g a slarv med medicinen eller liknande).

Ett vanligt nybörjarmisstag är att tro att man är frisk med medicin och att man då slutar med den. Jag har själv blivit inlagd av den anledningen en gång, tyvärr. Man behöver trappa ut medicinen försiktigt för att hjärnan ska hinna vänja sig. I många fall klarar man sig bättre med medicin än utan. Det är en sjukdom man har i grunden även om man kan bli rätt så symptomfri med medicin.

Hur du ska göra för att folk inte ska utnyttja dig vet jag inte. De har sagt att jag har stark integritet även när jag varit på psykakuten och varit rätt snurrig, så jag har inte den erfarenheten.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
7 år 1 månad sedan #911890 av Amandara
Jag har oxå mycket minnesbortfall....inte så att jag inte klarar mig men livet blir blaskigare lixom
Mer
7 år 1 månad sedan #911893 av notwoodstock
Välkommen till siten!

Är själv kristen, men altruism låter ju också bra!
Mer
7 år 1 månad sedan #911953 av MsTibbs
Välkommen altruist08!

Vet inte svar på din fråga, men att du är medveten om det är ett steg i rätt riktning!