Orsak till psykoser och schizofrena sjukdomar

  • Kränkt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40584 av Kränkt
Kan man få en psykos av en våldtäkt? Är det vanligt att den psykiska stress som detta utlöser får utlopp i schizofrena sjukdomar?
Mer
17 år 10 månader sedan #40585 av Bitte
Psykos kan man nog få efter en tid av en våldtäkt. Man kan nog bli deprimerad och därefter få en psykos.
Men jag tror inte man kan bli schizofren av en våldtäkt, isåfall krävs nog att man har fler anlag till att få schizofreni.
Mer
17 år 10 månader sedan #40601 av Admin1
Jag har just läst senaste upplagan av boken Surviving schizophrenia och stress utlöser inte schizofreni och om det har någon påverkan så är den väldigt liten. Stress är däremot skadligt för de som redan har schizofreni, eftersom den kan utlösa återfall i psykos.
Mer
17 år 10 månader sedan #40716 av tryskey
Admin1,

aha? Det låter lite underligt, på vilket sätt är det bevisat?
För det där råder det väl delade åsikter om, i forskarvärlden? Som jag har förstått det så finns det väl fortfarande rätt skilda åsikter om vad som egentligen kan orsaka schizofreni?
Enligt den medicin-biologiska terorin är sjukdomen strikt genetisk, medan psykodynamiken hävdar att schziofreni kan få sitt genombrott av trauman. Sedan finns det väl allt däremellan, med genetisk sårbarhet i kombination med stress, som kan fram-mana en sjukdomsdebut.



Min personliga åsikt är att schizofreni inte kommer strikt genetiskt "från det blå". Att sjukdomen rakt av är framkallad av trauman tror jag inte heller på, men jag tror väl på den där medelvägen. Att vissa har anlag som gör dem lite mer "sårbara" för att sjukdomen ska bryta ut, ifall omständigheterna är olyckliga.


Pratar man generellt om psykoser, så kan du få en av ett trauma, t.ex. en våldtäkt.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #40751 av Jocke
PSR,

Distress kan orsaka en inre stress i sig. Så man blir stressad på ett specifikt sätt.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 10 månader sedan #40798 av Admin1
tryskey,

Det stod 2 sidor i boken Surviving schizophrenia om stress och schizofreni. Tydligen fanns det en undersökning på 60-talet, som visade att stress kunde framkalla schizofreni. Det har efter det gjorts många undersökningar efter det utan att det har bevisats. Man frågar sig också i boken varför inte schizofreni ökar vid stressiga perioder, som t.ex. krig. Under 2:a världskriget så minskade faktiskt schizofrenin och inte ökade som man kanske skulle kunna tro. Schizofrenin ökar heller inte bland de som sitter i fängelse.