Vem är det som avgör vad som är psykos och inte?

Mer
6 år 6 månader sedan #967881 av Carmen Al Kebab
Vem är det som avgör vad som är psykos och inte? Ofta beskrivs psykos som när verkligheten inte stämmer... Ska vi då ge makten till en enda människa att kontrollera vårt liv genom att låsa in oss på psykiatrin när som helst? (Krävs bara ett vårdintyg från en läkare, mycket sällan någon ifrågasätter det till en början vid förvaltningsrätten).

Har man "fel" åsikter så låses man in för att komma ut med "rätt" åsikter... Mycket sällan kan den med de "rätta åsikterna" komma med fakta som inte är vinklad/manipulerad/direkt felaktig.

Varför ska man särbehandla psykiskt sjuka brottslingar och ge en enda person makten att låsa in dig hur länge som helst? Som vanligt bryr sig inte politikerna, kanske någon journalist om man har tur.
Mer
6 år 6 månader sedan #967903 av Amandara
Alla mina LPT inläggningar har varit berättigade och jag har stannat 3 veckor tills mediciner börjat verka alla gånger.
Mer
6 år 6 månader sedan #967913 av Geta
Det har varit berättigat varje gång jag har varit inlagd också. De behåller mig inte länge utan skriver ut mig innan psykosen gått över.
Mer
6 år 6 månader sedan #967969 av Admin1
Vid psykos är man själv omedveten om att det är psykos utan man tror vanföreställningarna är verkliga. Ofta är det anhöriga som ordnar vård eller tvångsvård. Tvångsvård beslutas även av länsrätten, så inte enbart av psykiatrin. Tvångsvården regleras av lagar som riksdagen fattat och där sitter inte någon psykiater. Så att allt är inte psykiatrins fel. I USA sätter man folk i fängelse istället för tvångsvård.
Mer
6 år 6 månader sedan #967989 av Nissegossen
För tvångsvård och bli inlagd behövs ett s.k tvåläkarintyg, sedan kan man överklaga till länsrätt och en förhandling äger rum, där du rätt till en försvarare Vet inte om detta tar upp tvåläkarintyg du får själv läsa www.medicinkompendier.se/druckversion.as...erid=0&drucken=1

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 6 månader sedan #967996 av Carmen Al Kebab
Senaste gången jag överklagade så avslog chefsöverläkaren (tror jag) överklagandet till kammarrätten.

"Juridiska biträden" lägger sig platt oftast... Jag hade tur med en domare senast.