Börjar tappa min sjukdomsinsikt!

Mer
4 år 5 månader sedan #1202264 av idefix
Har under många år haft en "god sjukdomsinsikt" d.v.s. varit medveten om varför jag tar mina mediciner och vad jag bör göra för att
inte få flera psykoser.

Men nu börjar, iaf vad jag märker, sjukdomsinsikten att luckras upp. Jag har börjat tänka i banorna att jag egentligen är frisk, egentligen
"bara" haft en psykos, och att det är medicinernas biverkningar som gör mig sjukare än vad jag egentligen är.

Detta skifte gör mig rädd, då jag absolut inte vill ha fler akuta psykoser. Börjar jag tro på det ytterligare så kanske jag slutar ta mina mediciner?

Någon som har tips på vad man kan göra för att inte tappa sjukdomsinsikten?
Mer
4 år 5 månader sedan #1202267 av Geta
Tror inte att du börjar tappa din sjukdomsinsikt, så länge som du medverkar på Viska. Du blir påmind varje dag.
Mer
4 år 5 månader sedan #1202268 av krokus
Vilken medicin har du mot psykos? Aripiprazole? Har för mig att den finns som injektion. Det kanske vore nåt?
Mer
4 år 5 månader sedan #1202271 av Inwatto
Har inte erfarenhet av detta, men tycker det är ett vanligt problem. Tar du Aripiprazole, kan du göra uppehåll i upp till 5 dagar för att se hur du mår utan att helt bli utan medicineffekten. Andra mediciner, typ Clozapine, kan man absolut inte göra så med.

När jag varit stabil och psykosfri i 15 år, tyckte doktorn jag skulle prova att ha uppehåll i några dagar för att se hur jag reagerade. Gjorde så i 1½ år och sedan insjuknade jag i en hypomani. Eftersom jag hade Aripiprazole i blodet, så fick jag inga paranoida tankar, men det var jobbigt att bli sjuk igen. Har inte gjort uppehåll sedan dess med A.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 5 månader sedan #1202274 av idefix
Ja, jag tar Aripiprazole. Injektion har jag tidigare funderat på, men avfärdat på grund av att det då blir mycket svårare att byta preparat om det
skulle bli nödvändigt. Men jag ska fundera på saken.

Samtidigt är det främst de metabola biverkningarna jag är mest skeptisk till (bland annat diabetes). Är det samma biverkningar på
Abilify Maintena (injektionsvätskan) som på Aripiprazole i tablettform?
Mer
4 år 5 månader sedan #1202275 av Fantasio
Jag svänger väldigt mycket. Egentligen vet jag om att jag är kroniskt sjuk, men så ibland smyger sig tankarna på. Du kanske är inne i en tillfällig svacka.