Stigmata

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1206023 av Fantasio
Stigmata skapades av Fantasio
"Stigmata in Christianity are the appearance of bodily wounds, scars and pain in locations corresponding to the crucifixion wounds of Jesus Christ, such as the hands, wrists and feet. An individual bearing the wounds of stigmata is a stigmatist or a stigmatic."

Jag har stigmata, men inget som har något med Jesus att göra. Jag har problem med ett organ och nu har jag stigmata för fjärde gången. De tre första gångerna var på samma ställe, nu är det i närheten av den platsen.

Men inte kan jag ringa vårdcentralen och börja prata om det, då lägger de på luren eller ringer polisen. Jag är ett levande bevis på att stigmata finns. Det är inte allmänt accepterat, för läkarna kan visst allt om allt. Då ska inte jag komma här och påstå en massa saker.

Jag har stigmata, jag vet vad jag kommer att dö av.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1206025 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Stigmata
Är det för personligt att fråga var såret/såren sitter?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 4 månader sedan by Zoidar.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1206026 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Stigmata
På bröstet. Kommer ni ihåg flickan i Södertälje (tror jag det var) som hade olja i handflatorna? Om hon var syrisk ortodox, eller vad det heter. De med en viss tro vallfärdade till hennes hem. Som jag kommer ihåg det. Men ska man vara petnoga var inte det stigmata.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Fantasio.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 månader sedan #1206051 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Stigmata
allting har nog med Jesus att göra.

tom demonerna lär göra sitt , i det att en ska helt förneka deras lögner och vägar och uppenbara deras mörka gärningar. omvända sig och erkänna sina synder.

personligen så har jag mycket tydliga ärr på min vänstra hand samt min högra fot efter operationer. på handen är det alltså mitt på ovansidan och på foten är det på båda sidor av hälen typ, massor av titan lär det vara där. det var lite lustigt eftersom när jag skade mig med foten var efter att jag snubblat på en isfläck efter att blivit utkastad från en krog, låg där på backen och såg min snea fot och skrek som en gris, kommer inte ihåg att jag hade nån smärta dock. men så tittar jag åt vänster och ser en ambulans, som om den stod och väntade på mig, och det dröjde nog högst tio minuter innan vi var på sjukhuset där en doktor tog tag i foten och "vred den rätt" och fy helvete, det gjorde ont på riktigt! sen gick jag på kryckor närmare ett halvårs tid. rökte som en skorsten också vilklet knappast hjälpte läkeprocessen.

några relevanta bibelverser:

Galaterbrevet 6:17 Svenska 1917 (SV1917)

^17 Må nu ingen härefter vålla mig oro; ty jag bär Jesu märken på min kropp.

Filipperbrevet 3:10 Svenska 1917 (SV1917)

^10 Ty jag vill lära känna honom och hans uppståndelses kraft och få känna delaktighet i hans lidanden, i det jag bliver honom lik genom en död sådan som hans,

2 Timotheosbrevet 1:8 Svenska 1917 (SV1917)

^8 Blygs därför icke för vittnesbördet om vår Herre, ej heller för mig, hans fånge, utan bär också du ditt lidande för evangelium, genom den kraft som Gud giver,

1 Petrusbrevet 4:13 Svenska 1917 (SV1917)

^13 utan ju mer I fån dela Kristi lidanden, dess mer mån I glädja eder, för att I ock mån kunna glädjas och fröjda eder vid hans härlighets uppenbarelse.

Lukas 10:30 Svenska 1917 (SV1917)

^30 Jesus svarade och sade: »En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare, som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom; därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd.

Jesaja 53:4-5 Svenska 1917 (SV1917)

^4 Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, medan vi höllo honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad.

^5 Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.

Jesaja 53:11 Svenska 1917 (SV1917)

^11 Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bliva mättad; genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga, han, den rättfärdige, min tjänare, i det han bär deras missgärningar.

1 Petrusbrevet 2:24 Svenska 1917 (SV1917)

^24 Och »våra synder bar han» i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten; och »genom hans sår haven I blivit helade».

Romarbrevet 6:13 Svenska 1917 (SV1917)

^13 Och ställen icke edra lemmar i syndens tjänst, att vara orättfärdighetsvapen, utan ställen eder själva i Guds tjänst, såsom de där från döden hava kommit till livet, och edra lemmar i Guds tjänst, att vara rättfärdighetsvapen.

1 Korinthierbrevet 15:3 Svenska 1917 (SV1917)

^3 Jag meddelade eder ju såsom ett huvudstycke vad jag själv hade undfått: att Kristus dog för våra synder, enligt skrifterna,

Hebreerbrevet 10:10 Svenska 1917 (SV1917)

^10 Och i kraft av denna »vilja» hava vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi »kropp» en gång för alla har blivit offrad.

Jakobsbrevet 5:16 Svenska 1917 (SV1917)

^16 Bekännen alltså edra synder för varandra, och bedjen för varandra, på det att I mån bliva botade. Mycket förmår en rättfärdig mans bön, när den bedes med kraft.

Lukas 18:31 Svenska 1917 (SV1917)

^31 Och han tog till sig de tolv och sade till dem: »Se, vi gå nu upp till Jerusalem, och allt skall fullbordas, som genom profeterna är skrivet om Människosonen.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1206072 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Stigmata
Eftersom jag får stigmata i form av tips om vad som är fel på min kropp kan djupt troende få märken på sina händer. Det tror jag.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206087 av memphis
Svar från memphis i ämnet Stigmata
Jag har upplevt riktig stigmata en period då jag hade det mycket svårt,. Jag fick blåmärken på händerna, som där spikarna hade suttit. Förstår om ingen tror mig, men det är sant.