Kontakt med döda

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 11 månader sedan #1249718 av Fantasio
Jag har läst att det är vanligt att tro sig ha kontakt med avlidna personer vid schizofreni. Men jag har det och det är på riktigt. Det är främst släktingar, men även kändisar, "halvkändisar" då. De vakar över mig hela tiden och vill mig bara väl. Jag har inte mördat någon och kommer inte att göra det, lita på det. Har du kontakt med vissa personer, eller är de som kommer till dig okända för dig?
Mer
3 år 11 månader sedan #1249719 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kontakt med döda
Får bara kontakt med personer som jag känt och träffat i mitt liv i drömmarna. Får inte kontakt med några kändisar eller okända.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1249738 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Kontakt med döda
Jag har läst att jag själv hade kontakt med en massa döda när jag hade för lite kontakt med de levande, men det var å andra sidan ganska döfött att övertyga någon läkare om detta.
Ty de ären i sina döskallar så fastsatta att de inte kan komma levande från dem.Det är vad jag som doskalle sett dölja sig under windows. En jävla blåskärm, eller har jag tatt fel?

För övrigt brukar jag sällan få en vettig kontakt med mig själv! Kanske hänger det samman?

Om jag höftar lite så tror jag dock att världens äldsta bollspel kom från aztekerna i yukatan och bestod av gummiöverdragna döskallar vilka skulle höftas in i ringen.




Ulama kallas det på Aztek och det är ingen boll man kickar på med benen liksom.

Redan de gamla Aztekerna i Yucatán skyddade sin ståndaktighet från döskallarnas obevekliga hårdhet, även om de var överdragna med gummi. Världens första gummiboll för övrigt så vitt känt äro


Detta Ska dock inte förväxlas med arabiskans Ulama Ulamā’ (sing. ‘ālim) (arabiska: علماء), "de som besitter kunskap", tänk på det om ni får lust, eller inte har något bättre att göra. Döden är den gemensamma framtid vi alla kan ses som prospekt till så varför inte snacka om det?
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.
  • Josa
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1249742 av Josa
Svar från Josa i ämnet Kontakt med döda
Jag har upplevt kontakt med människor som är döda, som jag kände när de levde. Så här i efterhand tänker jag att det inte var dem egentligen. Utan att jag behövde bearbeta min sorg kring att de inte finns hos mig längre och bearbeta saker som hade med vår relation att göra. Det kändes iallafall som att jag hade sörjt dem klart när de var borta igen och att relationerna kändes fina och färdiga. Som att jag kunde släppa taget om dem.
Mer
3 år 11 månader sedan #1249745 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kontakt med döda
Jag har en liknande tro, att döda besöker mig strax efter att de dött. Varför de skulle besöka just mig bland alla människor har jag inget svar på i nuläget.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1249747 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Kontakt med döda
Den typiska mesoamerikanska gummöverdragna Döskallen ōllamaloni

Snacka om att de fina Spanjorernas dödspatruller blev överraskade av Aztek indianerna som halvnakna iklädda enkom stjärtskydd och skydd på andra sidan spelade med de gamla dödas skallar. Men visst hade de även upptäckt konsten att göra gummi långt före Good Year.

-Öh lite borderline höh kanske spanjorerna skrockade överraskat över vad som dolde sig under gummit i yukatan för några tusen år sedan

The sport of life and death : the Mesoamerican ballgame
archive.org/details/sportoflifedeath00emic/page/101

Kan det vara frågan om att de gamla döskallarna i bollen vill säga något - Ni levande ska kicka biccikletan? Eller ska det tolkas som -Klä mig i gummit så att jag slipper se ett. Ni levande skrämmer mig...
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.