hur vet man om man lider av schizofreni?

  • melting Iceman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52600 av melting Iceman
hur vet man om man lider av schizofreni? skapades av melting Iceman
hej allihopa!
hur fick ni veta att ni hade schizofreni?(ni som har den diagnosen alltså).
det där var uselt uttryckt...klart ni fick diagnosen av en läkare,men vad jag egentligen menar är...misstänkte ni att ni hade schizofreni när ni sökte hjälp eller sökte ni hjälp för något annat,och sedan fick diagnosen?
antar att det vanligaste är att man söker vård för depression eller ångest...

så var det i mitt fall iaf...har inte fått någon diagnos,men sökte till vårdcentralen pga depression och alllvarlig ångest,som jag haft större delen av dom senaste 10 åren...har överlevt dom här åren med hjälp av alkohol i mängder,droger och piller.

har hela tiden tänkt att mina problem kommer gå över med tiden bara jag biter ihop och försöker se det ifrån den ljusa sidan...men tiden har runnit iväg och jag blir inte bättre,bara sämre och sämre.
idag är jag 26 år.

jag har egentligen allt man kan önska sig för att må bra...men ändå gör jag inte det.
har testat en 6-7 olika ssri preparat under det senaste året,och ingenting hjälpte...tvärtom så fick dom mig att må sämre.

började med remeron under 5 mån...mådde bra dom första 3 veckorna,sen på slutet så vart jag psykotisk.
bytte till zoloft mig inte bättre...fick allvarlig social fobi av dom.
har även testat cipralex,buspar och minst ett par läkemedel till...men kan fan inte komma ihåg vilka,har svårt att komma ihåg saker.

schizofreni har vart för mig en så "overklig" sjukdom, som jag, liksom majoriteten av dom som inte vet vad det egentligen är, inte ens kunnat drömma om att det skulle drabba mig.

men har under det senaste året läst mycket om sjukdomen och symptomen den ger. ju mer jag lärt mig desstochmer säker blir jag på att jag faktiskt är schizofren...känns så overkligt bara...

imorgon ska jag ringa min läkare igen och be att få en ny tid till psyket som jag struntade i sist.

hur reagerade ni när ni fick er diagnos?

mvh förvirrad
Mer
17 år 5 månader sedan #52601 av Nissegossen
Jag sökte själv till psyket första gången, och jag var den förste till att säga att jag nog hade schizofreni.

Jag har haft diagnosen i över 32 år nu.....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • melting Iceman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52603 av melting Iceman
Svar från melting Iceman i ämnet hur vet man om man lider av schizofreni?
sorry för mina dubbelinlägg...eller trippelinlägg vart det t.o.m...datorn krånglade.

vad var det som fick dig att inse att du har schizofreni?

själv har jag mest negativa symptom...nedstämdhet,tillbakadragenhet,konstiga och förvirrade tankar...kommer ofta på mig själv att sitta och prata för mig själv vad jag tänker allt oftare.
är väl även "smått" paranoid oxå...tänker ofta att folk snackar om mig bakom min rygg.

men har även haft positiva symptom i form av hallucinationer och vaneföreställningar...dock har det nog bara hänt dom gånger jag tagit amfetamin.
det har inte varit några trevliga upplevelser,så det positiva ironiskt nog är väl att jag håller mig ifrån amfetamin...får mig att må så dåligt så det finns inga ord...

tack för ditt svar!

lär nog hänga lite oftare på detta forum tror jag i fortsättningen...e intressant att höra andras historier.

mvh
Mer
17 år 5 månader sedan #52604 av Vargen
Hej.Jag fick hjälp mot min egna vilja. sedan om man vet sig ha schizofreni går inte, det är bara vad läkarna tror sedan sjukdomen schizofreni är bara en stämpel eller kanske ett namn på ett flertal sjukdomar relaterade till varandra. Iallafall under tiden jag var vårdad som 15 åring fick jag den diagnosen, först aspergers dock. Men jag tror mer att jag bara har aspergers, med vissa drag av schizofreni
  • melting Iceman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52605 av melting Iceman
Svar från melting Iceman i ämnet hur vet man om man lider av schizofreni?
en sak till som jag märkt kan trigga igång positiva symptom är stress och för stark ångest...när ångesten blivit för stark att hantera och den vägrar gå över så brister det i förståndet till slut.

en jobbig del av mina förmodligen negativa symptom är bristen på motivation...ingenting spelar snart någon roll...jag håller på att förvandlas till någon jag inte vill bli...en känslokall zombie...

finns det ens någon medicin som hjälper mot negativa symptom?

mvh
Mer
17 år 5 månader sedan #52607 av Vargen
melting Iceman,

Vet inte men abilify kan ha effekt på negativa symtomer...jag ska börja ta den så småning om märker själv av hur jag har förlorat mig själv under det senaste året. T ex har empati gått förlorad och motivation,men än är jag vid liv och gör saker jag ligger ju inte i sängen bara å tittar rakt in i taket:P