Vad göra vid fel diagnos?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1307202 av Fantasio
Jag googlade på trådnamnet och hittade en gammal tråd, men inget hände när jag klickade på den. Denna kan bli en tillfällig tråd och infogas i en befintlig.

Saken är den att jag tror jag har ADHD samt GAD. Min storasyster sa rakt ut härom året att hon trodde jag hade ADHD. Hon sa att jag ofta kom i slagsmål i skolan och det stämmer. Vad nu det har med saken att göra.

Jag tror att psykiatrin har misstagit sig i mitt fall. Jag fick diagnosen paranoid schizofreni lättvindigt. Sedan höll de tyst om vad de kokat ihop, något jag blev varse när jag fick en kopia på ett papper till Försäkringskassan.

Är det någon mer som tvivlar på sin diagnos? Jag behöver sömntabletter och ångestdämpande, inga tyngre saker. Jag tror jag är feldiagnosticerad.
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Fantasio.
Mer
3 år 3 månader sedan #1307203 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Jag tror att jag har rätt diagnos.
Mer
3 år 3 månader sedan #1307205 av Klanggedin
Det roliga är att du speglar mitt fall väldigt väl.. Jag var heller ingen självklar kandidat för schizofreni och läkaren trodde från början att jag hade ADHD men att den diagnosen skulle komma senare när den psykotiska aspekten av mig klarat upp sig, antingen psykotisk eller inte..

Grejen var väl den att dom prövade att trappa ut mediciner för mig för två år sedan men det höll inte.. Nu ska dom göra ADHD utredning i alla fall för att se om jag blir hjälpt av central stimulantia och därmed kanske kan börja jobba...

Kanske är du som jag men jag är 32 år... Är inte du cirka 50?
Mer
3 år 3 månader sedan #1307206 av memphis
Svar från memphis i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Jag har rätt diagnos. Men det är inte hela sanningen. Ett par diagnoser saknas nog.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 3 månader sedan #1307209 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vad göra vid fel diagnos?

Klanggedin skrev: Det roliga är att du speglar mitt fall väldigt väl.. Jag var heller ingen självklar kandidat för schizofreni och läkaren trodde från början att jag hade ADHD men att den diagnosen skulle komma senare när den psykotiska aspekten av mig klarat upp sig, antingen psykotisk eller inte..

Grejen var väl den att dom prövade att trappa ut mediciner för mig för två år sedan men det höll inte.. Nu ska dom göra ADHD utredning i alla fall för att se om jag blir hjälpt av central stimulantia och därmed kanske kan börja jobba...

Kanske är du som jag men jag är 32 år... Är inte du cirka 50?

Jag är 20 år äldre än dig. Du har en stor del av livet framför dig, hoppas du får rätt diagnos. Mig syr de in på LPT så fort jag visar nosen på akutenheten. Berätta gärna mer om varför du tror du har ADHD.
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1307211 av Klanggedin
Först och främst tycker jag du ska visa nosen på psykiatrin i sådana fall.. Det visar bara att du är i sämre skick än vad som är acceptabelt å psykiatrins stadgar..

Jag vet inte om jag har det, är tveksam. Det är svårt sånt där eftersom en riktig bedömning ska göras av en psykiatriker.. Däremot tycker mina föräldrar att jag har ADHD eftersom jag var ganska äventyrsam.. Annars presterar jag ganska bra på test på koncentration men inte flexibilitet... Att bara ha en exekutiv svårighet räcker inte för att få att ha ADHD men det är en väldigt vanlig komponent vid schizofreni!

Berätta varför du skulle kunna ha ADHD :)..
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.