Hörsel

Mer
3 år 1 månad sedan #1321474 av hans52
Hörsel skapades av hans52
En sak som jag undrar är ifall vi som har schizofreni har bättre hörsel än andra jag kan exempelvis höra detaljer från "ljudbilden" som är svaga.
Har hört från andra att jag har väldigt känslig hörsel.
Hur är det för er?
Mer
3 år 1 månad sedan #1321476 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hörsel
Nu på gamla dar får jag lätt vax i öronen som gör att jag hör sämre.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 1 månad sedan #1321478 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hörsel
Hör talet sämre numera, men själva ljudbilden förstärks av min hörapparat! Så jag kan höra s.k skarpa ljud väldigt lätt även sådana ljud som många har filter emot. I.o.m förstärkningen så har jag svårt att uppfatta talröster i sorl eller skval via vattenkran eller ngt liknande, har alltså ingen filter inbyggd i hörapparaten.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1321482 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Hörsel
Men är inte det en fråga om anpassning och att man s a s blir ett med sin hörapparat så småningom? Örat är normalt adapterat till att selektivt urskilja det ljud som ligger närmast men har man en hörapparat som "hör" åt dig så krävs det lite tid innan apparaten och ditt öra har lärt sig att umgås.
Har du nyligen fått en ny apparat?

Har faktiskt själv en hörapparat.
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Cosmos.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 1 månad sedan #1321489 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hörsel
Nä, har haft hörapparat i närmare 50 år! Byter hörapparat vart 5.10:e år. Jag kan aldrig lära mig vad vissa ljud betyder, har som sagt fel på hörselnerven. Har min gamla hörapparat som reserv nu då min nya hörapparat har nästan kraschat pga mycket användning de senaste månaderna. Har använt hörapparaten minst 16 timmar per dygn och det är jättemycket för mig.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 1 månad sedan #1321512 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hörsel
Har hörselskada konstaterat inom området för gevärssmällar. Jag sköt med mausergevär inte fyllda 13 år på Kvibergs område medan det var regemente hos Kvibergsskytteförening gick ur 15 år gammal då var vapenkåtheten stillad. Sedan har jag stått vid bergborrmaskiner utan hörselskydd. Då när skadan var dokumenterad uppgick inte hörselnedsättningen till 50% så jag var inte berättigad till gratis hörapparat. Nu vet jag inte hur hörselskadad jag är. Förmodligen värre än då. Öronläkaren sade du har en skada inom området för gevärssmällar, men du hör ändå inom det området.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum