Schizofreni eller autism?

Mer
3 år 1 månad sedan #1330448 av Richard
Jag tycker det här var en väldigt intressant artikel som var med i nyhetsbrevet;
www.dagensmedicin.se/opinion/gastkronika...m-att-bli-vanligare/

Jag har själv inte haft särskilt mycket positiva symtom men jag var diagnostiserad med schizoaffektivt syndrom tidigare, vilket nu tagits bort, o jag har kvar diagnosen Asperger syndrom. Asperger är en form av autism, tror det är typ högfungerande autism. Men vart drar man egentligen gränsen?

Jag har ju min rädsla o paranoia om jag inte tar min Haldol. Det är väl ett "positivt" symtom? Sen min depression är ju ett negativt symptom, ångesten, som jag verkar ha växt ifrån räknas väl också som negativt? Jag har nästan aldrig haft hallucinationer i form av röster, möjligen inbillat mig lukter.

Jag beter mig som en mupp, särskilt när det gäller tjejer (alltså kärleksgrejer), men i form av vänner spelar det ingen roll om det är en kille eller tjej. Det är typiskt Asperger o har inget med psykossjukdomar att göra. Sen mina specialintressen (framför allt kemi) är ju också en typisk aspergergrej, det gör mig till en nörd, men det är ju bara skoj!
Mer
3 år 1 månad sedan #1330453 av krokus
Svar från krokus i ämnet Schizofreni eller autism?
Enligt en del kan man ha både schizofreni och Aspergers syndrom samtidigt. Tror att MsTibbs frågade någon psykiater om det, minns inte riktigt. 

Fast jag tror att depression är något annat? En tredje grej alltså, medan negativa symptom tillhör schizofreni. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1330455 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Schizofreni eller autism?
Jag har med haft en Autism diagnos. Och några tusen till. Psykiatrin kan ta en helt normal människa och hitta fel på en.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 1 månad sedan #1330475 av Tequila
Svar från Tequila i ämnet Schizofreni eller autism?
Samma sak med mej. Jag har haft elva olika diagnoser vad jag minns kanske fler. Glömt något kanske. Varje gång när jag får en ny läkare. Får jag en ny diagnos eller nygammal typ.

Life is a pain but it makes me grow! (:
Mer
3 år 1 månad sedan #1330476 av Tequila
Svar från Tequila i ämnet Schizofreni eller autism?
Richard din rädsla och paranoia kan det inte bero på ett trauma du har förträngt?

Life is a pain but it makes me grow! (:
Mer
3 år 1 månad sedan #1330477 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni eller autism?
De flesta med autism har nedsatt IQ och gått särskola samt måste bo på gruppboende. Depression är inte negativt symptom utan en separat diagnos om den inte förekommer vid bipolär eller schizoaffektiv. Förr kunde man inte ha autism och schizofreni samtidigt, men i samband med DSM5 tror jag det går. De med autism brukar ha fler diagnoser på psykiska sjukdomar, som ADHD och bipolär.