Är det någon som känner igen sig??

Mer
16 år 11 månader sedan #73388 av ThinkTank
Är det någon som känner igen sig??

Jag kände mig idag väldigt nära att falla in i en psykos. Jag hade
ett möte med vården och efter det så gick jag igenom centrumet och kom ihåg alla den tankar jag haft under min senaste psykos. Jag tittade på folk och tänkte, helt felaktigt självklart, någon sekund att de var med i en konspiration och kommunicerade med mig. Allt under min senaste psykos var helt felaktigt och ren fantasi men trots det känns det så verkligt när man får de här tankarna. En person nickar och jag förstår att han nickar till mig för att jag är den stora hjälten. Självklart är det inte så, han har inte ens lagt märke till mig utan nickar knappt utan rör bara lite på huvudet - något som jag tolkar som en nickning. Jag har med andra ord hänsyftningsparanoia och jag känner så väl igen tankarna.

Det jag trodde under min förra psykos var att jag var den stora hjälten, att alla visste vem jag var, att alla var med i konspirationer och att alla kommunicerade med mig konstant genom nickningar och annat som skulle se slumpmässigt ut men egentligen var välplanerat för att signalera saker till mig. Detta innebar att jag kunde tolka precis vad som helst som tecken till mig så jag hade verkligen hänsyftningsparanoia. Nu vet jag att jag inte är någon stor hjälte, utan en vanlig kille med schizofren sårbarhet, att ingen kommunicerar med mig och att killen på bänken bara rörde på huvudet. Men ibland känns det som att det inte är så och att jag är på väg rakt in i psykosen. Som tur är stannar jag dock på rätt sida. Jag vet att det inte är någon som kommunicerar med mig, att jag är en vanlig person i Sverige och att de konspirationerna jag tänkt på inte finns. Men ibland känns allt så otroligt verkligt! Någon som känner igen sig??
Mer
16 år 11 månader sedan #73396 av ThinkTank
Men jag faller ju inte in i psykoser eftersom jag alltid tänker att schizofrena tankar (jag känner igen dem) inte stämmer om jag inte har något bevis som skulle godtas av vården och polisen för att de stämmer.