Började överväga om mina psykoser inte varit psykoser och

Mer
16 år 10 månader sedan #76234 av ThinkTank
allt var en konspiration. Men så är det ju inte. Är väldigt skönt att veta att mina två psykoser har varit just psykoser och inte en bluff. Att jag har psykotisk sårbarhet och att det inte finns några konspirationer. Att teven aldrig pratat med mig och att jag bara misstolkat verkligheten. ATt jag hörde röster som inte kom från andra människor utan från huvudet och alltså var hallucinationer.

Jag ska sluta överväga om mina psykoser inte varit psykoser - de var psykoser... de senaste dagarna har jag läst mycket om psykoser och det har fått mig att inse 1) jag har varit psykotisk 2) konspirationerna finns itne det är bara jag som misstolkar verkligheten 3) jag vill börja med KBT för att inte få en ny psykos
Mer
16 år 10 månader sedan #76235 av ThinkTank
Har dock inte varit psykotisk direkt men ifrågasatt att jag hade psykoser och ifrågasatt om det inet kunde vara så att konspirationerna finns. Nu vet jag med säkerhet att konspirationerna inte finns och att jag haft två psykoser. Så kanske kan de senaste dagarna för mig ha räknats som en minipsykos?
Mer
16 år 10 månader sedan #76236 av Geta
Det är lätt att halka in på sina älsklingsvanföreställningar till och från.
Om det vore allvarligt så skulle du inte kunna resonera så här om psykoserna.
Mer
16 år 10 månader sedan #76237 av ThinkTank
Men sammanfattningsvis så kan man säga att jag inte direkt haft en psykos men kanske början till en psykos.

Jag vet dock nu att jag har psykostisk sårbarhet. Och så försöker jag som admin ofta skrivit om och som jag tror KBT går ut på, alltid hitta bevis och motbevis till tankar.

Jag har inga bevis för att konspirationerna finns eller att tvn pratat med mig. Det är bara saker jag hänsyftat fram. Saker jag "hänsyftat fram är inga bevis". Jag har ingen magisk förmåga att känna saker. Alltså finns konspirationerna inte.
Mer
16 år 10 månader sedan #76350 av ThinkTank
Nej... jag hålelr med dig Geta... om jag hade varit psykotisk hade jag ju inte kunnat resonera kring vanföreställningarna... men jag har inga vanföreställningar... jag hatar alla vanföreställningar lika mycket :), hur som helst så tror jag inte på något som inte skulle godtas av vården och polisen, särskilt inte mina schizofrena tankar.

Jag är dock orolig över att bli psykotisk igen och börja tro på dessa tankar. Jag har tänkt väldigt mycket på dem de senaste dagarna. Men jag har inga bevis för dem. De stämmer inte helt enkelt. Jag tror inte på några schizofrena tankar (jag känner igen dem) som inte skulle godtas av vården och polisen. Dessutom vet jag att jag haft två psykoser så just nu är jag iaf inte sjuk :)
Mer
16 år 10 månader sedan #76351 av Geta
Många vill inte erkänna att de har varit psykotiska.
Då är det svårare.
Nackdelen med att man har insikt om sina psykoser är, att man särskilt just efteråt sjunker ner i depression.
Om man har insikt om sina psykoser, så tror jag att det är lättare att komma ur eventuella framtida psykoser.