Hur vet man att man varit psykotisk?

  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93626 av Tummelisa
Hur vet man att man varit psykotisk? skapades av Tummelisa
Hejsan. Jag skrev i fel. Det är här som min fråga ska tas upp inte där man pratar om läkemedel.
Jo, jag har diagnosen paranoid schizofreni men har aldrig varit psykotisk. Jag har ätit 2 olika neuroleptika men måste nu byta till leponex, tycker läkaren. Vet man att man varit psykotisk? Är jag det hela tiden?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 6 månader sedan #93630 av Jocke

Jocke skrev: Ja, i mitt fall är jag alltid på gränsen till det psykotiska. Men visst har man varit med om överraskande saker Njae, det är flera olika symptom inbakade i schizofrenin, psykos är bara en av dem.

Men ångest får inte förväxlas med psykos, eftersom i detta är det inbakat rädsla. Du har inget kontroll som man har med ångest. Själv har jag normaldos sertralin och zeldox, funderar mycket skarpt på abilify, jag verkar vara typen som passar för denna medikament. God natt som sagt var!


Då gjorde jag ett snabbt schackdrag, hoppas geniet kan ta det lugnt i natt.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 6 månader sedan #93655 av Coconut
Vad har du för symtom?
Mer
16 år 6 månader sedan #93657 av Geta
Simplexformen av schizofreni ska också vara ganska
symtomfattig och där undrar jag om man har en
fullt utvecklad psykos. :?:
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93659 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Symtom
Mina symtom...svårt att säga... I mina papper står det hallucinationer och vanföreställningar. Jag är en av dem svåraste på kliniken att behandla. Jag hör röster. En flicka och en demon. Demonen är elak och får mig att göra dumma saker som går ut på att döda mig själv men polisen eller ambulansen eller brandbilen kommer alltid före jag hinner göra nått. Han hotar att någon ska dö om jag inte lyder eller så komme andra hemska saker att hända. Mat har jag svårt att äta för den kan smaka spyor eller så är det nermalda kroppdelar i. Jag tror att allt (kudde, leksaker, kläder, mattor, trappor mm) och alla är ute för att göra mig illa. Mattorna hoppar jag över för att dem inte ska fälla mig. Jag kan inte kasta mitt tuggummi överallt för då kommer jag att kräkas. Döden och kräkor är min stora fasa. Mina tankar får jag inte ha för mig själv heller. Dem stjäls. Äve så får jag andras tankar eller ger bort mina tankar till någon annan. Det är så mycket. Detta var bara en del. Måste skynda mig iväg nu.
Mer
16 år 6 månader sedan #93666 av Coconut
Svar från Coconut i ämnet Symtom
Det låter jättejobbigt. Jag hoppas att leponex kommer att hjälpa dej.
Har själv aldrig haft hallucinationer men märker att vanföreställningar förstår man oftast efteråt när till exempel en medicin förändrar tankarna.
Jag ligger mer på gränsen till psykos och kan hela tiden ifrågasätta mina tankar... problemet är bara att det upptar mycket av min tid och man blir osäker på vad man ska tro.