Hur vet man att man varit psykotisk?

Mer
16 år 5 månader sedan #95701 av Geta
Visst var brännboll kul! :D
Varför ska man sluta leka?
  • Thorsten
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #95703 av Thorsten
Svar från Thorsten i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Att se att en människa håller på att bli psykotisk eller är psykotisk är väl att personen är hudlös. Man blir överkänslig för det mesta som tex kränkningar lögner och förutfattade meningar. Vanföreställningar uppstår främst paranoida att person känner sig förföljd av olika kriminella ligor mm. Rösttankar är vanligt. Man lever i sin egen lilla värld och är avskärmad från verkligheten. Dom flesta saknar sjukdomsinsikt. Psykoser kan vara både ett helvete och ett himmelrike. Det finns en del psykotiska människor som mår bra av sina grandiosa vanföreställningar.

Ångest är vanligt. Det mest plågande symptomet man kan ha. läste att ganska många schizofrena kan utveckla social fobi.
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96458 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Jag känner mig alltid hudlös. Det känns som att jag gå sönder. Misstänksam är jag mot alla för jag vet att dem vill mig illa så jag måste vara på min vakt. Minsta lilla tecken gör mig obehaglig. Ofta sitter jag bara i soffan ocg glor på teven. Efter en timme kan jag komma på att jag har teven på ljudlös och har inte märkt det. Jag har dygnetruntångest med inslag av panik. JAg vill inte träffa folk. Sitter hellre ensam hemma eller gå runt på stan själv eller bara sitta på avstånd och titta på människorna. Det beror på vilket tillstånd jag är i. Demonen tjatar hela tiden på att jag ska göra mig själv illa på olika sätt. Medicinbytet jag håller på med tar knäcken på mig. Jag vill bara tyna bort till ingenting och dö. Har inte ätit mat på flera veckor nu. Bara någon enstaka måltid.
Mer
16 år 5 månader sedan #96460 av Geta
Ja, det att går runt på olika ställen i stan och kika på folk
kan också vara någon sorts gemenskap när man inte
orkar vara tillsammans med människor öga mot öga.
Om man inte kommer sig för med att göra mat hemma
så kan det ibland pigga upp med att äta ute.
Det känner jag igen att fast man så väl behöver kontakt
med andra så försöker man med alla medel att isolera
sig.
Hoppas att det snart stabiliserar sig med ditt medicinbyte.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96472 av

Tummelisa skrev: Åh, jag älskade mina dockor. Både vanliga och mina barbies. Jag fick mina dockor att se ut som riktiga bebisar med napp i mun och allt sånt. Sen älskade jag djur. Att vara ute och spela brännboll. Sport var jag intresserad av att utföra. Nu frågar jag dig: Varför vill du veta det?

Det var en intressant fråga tycker jag och jag blev lite glad när jag tänkte tillbaka på hur kul jag hade det som barn när verkligheten stod på paus under lekarna.

Varför jag vill veta det? Jo, för det är bra att gå tillbaka till, vad man gillade att göra aktivt redan som barn... ett barn väljer sånt som den tycker är roligt att göra. Jag själv gillade allra mest att rita o måla, så det gör jag fortfarande, och har lika roligt idag, och mår lika bra idag när jag håller på med det :D Och verkligheten, den får vänta då...
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96512 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Att måla glömde jag att skriva. Jag är väldigt pysslig av mig. Att jobba med händerna är kul men det var så länge sedan jag målade. Tog faktiskt fram mina pennor för jag känner mig sugen men inte inspirerad eller tvärt om. Väntar på bättre tider men snart så tar demonen mig och då kommer något att hända. Jag är rädd!