Hur vet man att man varit psykotisk?

  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93812 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Hejsan. Det är inte så att jag har dessa problem i perioder utan jag har så hela dagarna. Bara mer eller mindre. Jag vill inte acceptera att jag är sjuk, psykotisk. Men kommer jag till sjukhus för olika anledningar så skriver dem i papperna "Kvinna med psykos, troligen paranoid schizofreni." Det är kanske uppenbart för andra men inte för mig. Jag ser mig inte som sjuk utan som en feltolkad ängel. Medicinerna Abilify 20 mg, Seroquel 800 mg och Xanor 2 - 4 mg om dagen hjälper mig inte.
Vet ni själva när ni har en psykos. Jag vet egentligen inte så mycket om vad en psykos är för någonting. Hur ser man att en person är psykotisk, förutom när det inte är så uppenbart?
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93843 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Jag kollar aktierna jag köpte straxt före terrorn och jämför gärna med dina "rationella förväntningar". Det är inte det?
Mer
16 år 6 månader sedan #93902 av Admin1
Det är ungefär 50 %, som inte inser att de har en psykos utan de tror att psykosen är verklighet. Ibland förloras sjukdomsinsikten under den akuta psykosen för att sedan återvända när man förbättras. De finns dock de som aldrig inser själva att de är sjuka utan betraktar sig som helt friska och är upprörda över att de fått vård.

Jag misstänkte själv att jag hade en psykos, när jag fick det och sökte själv hjälp. Om någon har en psykos märks nog på beteendet som förändras samtidigt som ens idéer måste framstå som psykotiska. Det är främst vanföreställningar, paranoia och tankestörningar, som är de typiska symptomen vid psykos och schizofreni, men det finns annat också.

Det är mycket troligt att du kommer att få effekt av Leponex för 70 % av de som inte får effekt av andra antipsykotika får effekt av Leponex. Leponex har också starkare antipsykotisk effekt.
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93905 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Det känns skönt att höra att Leponex troligen hjälper mig. Jag vill inte äta så mycket mediciner. Det jag är rädd för är alla blodprov som måste göras. Lite ironiskt på nått vis för jag kan sitta och skära mig djupt i armar och ben och rispa mig på HELA kroppen men att ta ett blodprov är så svårt.
Jag kanske en dag kommer att vakna upp och inse att dem sista 6 åren bara har varit en enda lång psykos. Att jag inte är en ängel utan en robotstyrd människa.
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94481 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Symtom
Hej.
Min PAS sa att jag har många psykotiska symtom och att jag säkert är psykotisk till och från. Då jag gör saker som att lägga mig på en kyrkogård eller klättra i lycktstolpar och sånt så är jag psykotisk. Hur känns inte det att höra? Jag fick panikkänslor för jag är ju inte sjuk!
Mer
16 år 6 månader sedan #94483 av Nissegossen
Vad en läkare skulle skrivit i journalen; Uppträder psykotiskt, saknar sjukdoms insikt, gör bizarra saker! Inläggning?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum